Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AI2146 Marknadsföring i tidig fas med riskfinansiering 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AI2146 (VT 2010–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Marknadsanalys för nya produkter, marknadsinstegets betingelser kontra uppskalningens betingelser. Uppskalning av både kundantal, distribution samt den geografiska marknaden, antal länder.

- utvärdering av alternativa användningsområden av den nya produkten/tjänsten,

- marknadssegmentering  och rangordning av möjliga kunder, kriterier för rangordning av kunder.

Affärscyckeln, försäljning, kundens utvärdering, kundens provorder, order, betalning, garantier och eftermarknadsservice.

Finansieringsbehov under affärscyckeln. Från startfas med dess kundfinansiering  till bredare marknadsföring med dess krav på risk- och bankfinansierin.

 Affärscyckeln från inköp till försäljning och likvid.

Marknads och finansieringsplan.

Lärandemål

Målet med denna kurs är att ge entreprenörer och andra som arbetar med att kommersialisera en ny produkt kunskaper och insikter i de krav som ställs för att lyckas, särskilt marknadsföring och riskkapitalfinansierng.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Studier vid KTH omfattande 120 poäng (oberoende av ämne)

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Att beslutas senare.

Preleminärt

Kotler, Philip, Marketing managent - ett urval av kapitel

Kaplan, Jack M. Patterns of Entreprenurship

Finansieringsbok eller kompendium med bla delar av Sara Jonssons doktorsavhandling.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRON - Analys av marknadsplan, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEMN - Presentation av PRON och XUPP, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TENN - Tentamen, skriftlig, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • XUPP - Marknads- och finansieringsplan, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen består av tre delar

1. Skriftlig tentamen på delar av kurslitteraturen

2.Marknads- och finansieringsplan med anknytning till utveckling av ny produkt/tjänst

samt framläggande av denna plan genom presentation vid seminarium.

3. Utarbetande av en Due Dilligens analys av annan affärs- marknadsplan i kursen  

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

kursexp@abe.kth.se