AI2156 Kontraktsteori med tillämpningar på fastighetsförvaltning 7,5 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
Anmälningskod
60370
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Teoretiska föreläsningar med applikationer av teorin
- Övningar relaterade till föreläsningarna
- Projekt med analys av problem vid framtagande av kontrakt samt design av effektiva kontrakt i fastighetsförvaltning
Lärandemål
Kursens övergripande syfte är att ge en bred översikt över ekonomiska konsekvenser av kontraktsutformning och dess praktiska betydelse för fastighetsförvaltning och fastighetsmarknaden.
Efter kursen ska deltagarna kunna:
- Känna till och beskriva begreppet asymmetrisk information samt dess konsekvenser
- Diskutera och tolka problem som kan uppkomma på grund av asymmetrisk information
- Förstå relevansen av dessa problem vid kontraktsdesign och hur de påverkar fastighetsförvaltning.
- Beskriva och ta fram effektiva kontrakt som är användbara i ovanstående situationer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörighet till masterprogrammet Fastigheter och byggande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Utdelat material från föreläsaren.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.