AI2605 Komparativ fastighetsrätt 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen innehåller en översikt av allmän rättslära, komparativ rätt och huvuddragen i vissa rättsordningar. Inom allmän rättslära behandlas olika uppfattningar om rätten, såsom positivism, naturrätt och rättsekonomi. Inom komparativ rätt ligger fokus på utvecklingen av rättsliga familjer och de mest inflytelserika rättsystemen. Härutöver behandlar kursen formella modeller för att analysera och presentera de processer som är föremål för rättslig reglering.
Kursen innehåller två skriftliga uppgifter. Den första uppgiften består i att göra en jämförelse av ett fastighetsrättsligt problem inom några rättsordningar. Den andra uppgiften ägnas åt att jämföra formella processer (ontologiska modeller med hjälp av UML-diagram) mellan olika rättsordningar, såsom hur fastighetsköp genomförs i olika länder.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
• Identifiera och förklara olika teorier om rätten.
• Identifiera och förklara huvuddragen hos de rättsliga familjerna och deras utveckling.
• Tillämpa metoder för komparation mellan olika rättsordningar inom området fastighetsrätt.
• Presentera olika juridiska begrepp och processer genom formella modeller (dvs. ontologiska modeller med hjälp av UML-diagram).
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till Masterprogrammet Real Estate Development and Land Law eller kandidatexamen/högskoleingejörsexamen eller motsvarande (180 hp) i lantmäteri, geomatik, juridik eller samhällsbyggnad.
Property Transactions (AI2603) eller motsvarande kurs.
Dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande (TOEFL, IELTS e g).
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteraturen meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN2 - Övningar, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.