Kursen behandlar flera kommunikationssystems framväxt i ett historiskt perspektiv och de effekter de har haft på en mer övergripande samhällsnivå. I kursen presenteras också ett antal teorier och metoder med vilka man kan analysera medieteknik ur ett humanistiskt eller samhällsvetenskapligt perspektiv. Kursen består av fyra delmoment: föreläsningar, seminariediskussioner, författande av korta textreflektioner samt en uppsats.
AK1207 Media mellan teknik och kultur 6,0 hp
Kommunikationssystem, informationssamhällets infrastruktur, mediahistoria, användning, sociala konsekvenser
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska kursdeltagaren kunna:
- förklara och använda de teoretiska begrepp om teknisk förändring som presenteras i kursen, exempelvis sociotekniskt system och teknikdeterminism
- göra jämförelser mellan nutida medieteknik och tidigare medieteknik
- ge exempel på den historiska utvecklingen av några kommunikationsmedier och vilka kulturella och sociala effekter de haft
- tillämpa en källkritisk metod för både muntliga och skriftliga källor
- formulera en humanistisk eller samhällsvetenskaplig frågeställning inom medieområdet, disponera en undersökning, söka material i biblioteksdatabaser och skriva en uppsats där frågeställning och undersökning relaterar till varandra på ett fruktbart sätt
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Mediatekniks kurser för åk 1 och 2, eller motsvarande kunskaper.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Bok och kompendium om sammanlagt ca 700 sidor.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande i seminarierna, författande av fyra textreflektioner av en uppsats på ca 8 sidor (SEM1; 3 hp), (XUPn; 3 hp).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Gammal kod: 4D1215