AK124V Omställning: Vägar till ett fossilfritt samhälle 4,0 hp
Samhället genomgår för närvarande stora omställningar. En viktig drivkraft är klimatförändringen och de klimatmål Sveriges Riksdag beslutat om till 2030 och 2045. Visionen från 2017 är att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdssamhälle. Liknande mål har satts upp av EU och allt fler länder följer efter. Även tidigare miljömål påverkar omställningen liksom växande insikter om att s.k. ”planetära gränser” riskerar att överskridas och storskaliga rubbningar i planetens och ekosystemens funktionssätt kan uppstå och skapa icke önskvärda effekter för människor och samhällen. Denna kurs belyser omställningen som samhälleligt uppdrag och fenomen. Den fokuserar på Sveriges och andra länders klimatmål, hur dessa vuxit fram och förändrats över tid och hur man försöker omsätta målen i praktiken.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Denna kurs belyser omställningen som samhälleligt uppdrag och fenomen. Den fokuserar på Sveriges och andra länders klimatmål, hur dessa vuxit fram och förändrats över tid och hur man försöker omsätta målen i praktiken.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- - Redogöra för Sveriges och några andra länders klimatmål, hur dessa förändrats över tid och debatten som ligger till grund för dem.
- - Kritiskt granska olika visioner för att uppnå klimatmålen.
- - Jämföra olika länders institutionella ramverk, policier och styrmedel som skapats/mobiliserats för att uppnå målen.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Ingen
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 4,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.