- Metaetik – En mindre del av kursen ägnas frågan om etikens status -Vad menar vi med moraliska påståenden? -Kan vi få kunskap i moral? -Hur då i så fall? - Finns det en i någon mening objektiv moral?
- Normativa teorier – Huvuddelen av kursen ägnas sex skilda teorier om vad som är moraliskt rätt och hur dessa kan kontrasteras mot eller kombineras med varandra. De sex teorierna är konsekvensialism/utilitarism, icke-konsekvensialism/pliktetik, rättighetsetik, kontraktsbaserad etik, dygdeetik samt omsorgsetik.
- Tillämpad etik – De normativa teorierna kommer i viss mån att tillämpas på konkreta, delvis teknikrelevanta fall.
AK2019 Fortsättningskurs i etik 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Att ge en fördjupad förståelse för normativa teorier och resonemang samt i viss mån för etikens semantiska, epistemologiska och ontologiska status.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet för högskolestudier (avslutad gymnasieutbildning el motsv inkl svenska och engelska).
Studenten måste även ha läst någon av följande kurser eller motsvarande:
- AK2003 Teknik och etik, 7,5 poäng
- AK2008 Bioteknologins etik, 7,5 poäng
- AK2007 Data- och informationsetik, 7,5 poäng
- AK2016 Företagsledningens etik, 7,5 poäng
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
"Vad är moraliskt rätt?" red. Henrik Ahlenius, Thales 2004 (del ett & tre).
Övrig kurslitteratur anslås på kursens hemsida senast fyra veckor innan kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande/seminariedeltagande, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Seminarieövningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Gammal kod: 1N1122