AL2115 Tvärvetenskapliga metoder för innovativa systemåtgärder 7,5 hp

Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se information från rätt kursplan och kursomgång.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen kommer att ge dig insikt om sociotekniska processer för innovativa system och förse dig med metoder för att underlätta en hållbar övergång av sociotekniska system
Under kursens gång kommer du at designa och implementera ett projekt inom ” participatory backcasting” som adresserar en verklig, komplex socioteknisk utmaning. Tidigare år har följande teman adresserats i projekten:
År 2017: ”Ett hållbart KTH Campus 2050”
År 2018: ”Sustainable district – Hammarby Sjöstad 2050”
År 2019: ”Hållbara urbana matproduktions- och konsumtionssystem i Stockholm 2050”
År 2020: ”Mobilitetssystem i klimatpositiva Järfälla kommun 2050”
Kursen består av tre teman:
Tema 1: System innovationer
Tema 2: Transdisciplinaritet
Tema 3: ”Participatory backcasting” – projektarbete i interaction med olika samhällsaktörer
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- beskriva olika typer av innovationer och reflektera över hur de relaterar till olika teorier kring sociotekniska förändringar, såsom ”multi-level” perspektiv av systeminnovationer och ”transition-management”;
- beskriva koncept för komplexitet och osäkerhet i och för sociotekniska system;
- beskriva de grundläggande idéerna för olika skolor av framtidsstudier
- reflektera över transdisciplinära ansatser för studier i systeminnovationer, t.ex framtagandet av robust kunskap, byggandet av konsensus, behovsorientering, interaktioner mellan forskning och samhälle.
- Förklara och illustrera scenariotypologier
- Använda olika metoder och tekniker för scenarieutveckling,t ex ”driver analysis”, ”storytelling”, morfologisk analys
- Designa en transdisciplinär studie för en hållbar övergång av sociotekniska system
- Implementera en ”participatory backcasting” process som adresserar en verklig komplex sociotekniskt utmaning
Kursupplägg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till Masterprogram, teknik och hållbar utveckling (TSUTM).
Övriga: Antagen till program på KTH och minst avklarat 180 hp. Gymnasiekurs Eng B/6
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Vetenskapliga artiklar på Canvas
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- ASS1 - Inlämning, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- ASS2 - Inlämning, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- ATT1 - Närvaro, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkända examinationsmoment
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb AL2115Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Kursen har begränsade platser. I fall antalet behöriga sökande överskrider antal platserna på kursen, baseras urvalet på betyg. Max antal platser är 50.