AL2181 Miljösystemanalys och beslutsfattande 7,5 hp
Miljösystemanalys adopterar ett systemanalytiskt angreppssätt för analys och värdering av miljöeffekter av det tekno-ekonomiska systemet. Det syftar till att stödja beslutsfattande genom att identifiera fördelaktiga alternativ i olika domäner och nivåer av social aktivitet. Kursen tar upp olika beslutssituationer, som ingenjörer kommer i kontakt med i sitt arbete samt uppskattningar av direkta och indirekta konsekvenser på miljö och människa som besluten för med sig. Kursen har ett tillämpat fokus som täcker en rad verktyg för värdering av konsekvenserna av besluten, därmed tillhandahålla färdigheter för att förbättra miljömässiga beslut i företag och andra organisationer.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
Anmälningskod
50099
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Centrala principer kring miljömässigt beslutsfattande förklaras och diskuteras i föreläsningar och seminariervilka inkluderar:
· Teorier om besltustfattande och miljömässigt beslutsfattande; systemteori, systemtänkande och systemanalys
· Miljösystemanalys, miljöbedömning, utvärdering
· Verktyg för miljösystemanalys, strategisk miljöbedömning (miljökonsekvensbeskrivning, livscykelanalys, materialflödes analys, cost-benefit analys, integrerad bedömning)
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
· Karakterisera en specifik beslutssituation inom miljöområdet
· Beskriva nyckelkarakteristika av de viktigaste miljösystemanalytiska verktygen
· Förstå beroendet av beslutskontext i valet av lämpliga verktyg
· Förklara och analysera hur ett specifikt miljösystemanalytiskt verktyg kan bidra till ett förbättrat beslutsfattande i en specifik beslutssituation
· Beskriva och förklara vilka utvecklingstrender man kan förvänta sig inom området miljösystemanalys
· Demonstrera förmågan att samarbeta i ett grupparbetsprojekt och tillsammans med andra studenter producera en gemensam rapport av hög kvalitet med avseende på formalia, fakta och analys.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 150 högskolepoäng inom vetenskap eller teknologi.
Gymnasiekurs Engelska B/6 eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Vetenskaplig litteratur upplagd på Canvas
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO4 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarium, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Seminarium, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN3 - Tentamen, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Studenter som ej slutfört kurs med tidigare examinationsmoment ombeds kontakta examinator för kursen
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.