Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

DM2623 IT-design för funktionshindrade 7,5 hp

Kursen behandlar design av IT-stöd där fokus ligger på tillgänglighet för människor med olika typer av kognitiva funktionshinder. Kursen ger en översikt över olika typer av kognitiva funktionshinder och principer för utformning av IT-stöd som är tillgängliga för funktionshindrade.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan DM2623 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kognitiva och fysiska funktionshinder, de speciella behov dessa ställer på tekniken och arbetsmetoder, befintliga hjälpmedel som används idag och de krav dessa ställer, praktisk erfarenhet av att utforma produkter för personer med olika typer av funktionshinder, aktuell forskning, metoder för systemutveckling, sociala konsekvenser av funktionshinder.

Lärandemål

  • beskriva olika typer av funktionshinder och vilka konsekvenser dessa får vid IT-användning
  • beskriva vilka sociala konsekvenser olika typer av funktionshinder ger
  • kritiskt granska och reflektera över tillgängligheten hos olika tekniska system och identifiera potentiella tillgänglighetsproblem.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Minst 3 års högskolestudier.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Forskningsartiklar

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter/Hemtentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarium, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande på seminarier, hemtentamen

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Diskuteras med kursledaren.

Kontaktperson

Kjetil Falkenberg kjetil@kth.se

Övrig information

 I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex