Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DT2300 Ljud i interaktion 7,5 hp

Lär dig om principerna bakom användningen av ljud i interaktion mellan människa och dator. En stor del av människans kommunikation och interaktion med den omgivande miljön är baserad på ljud. Ljud genomsyrar vårt liv; tal, ljud som produceras av vår interaktion med miljön och vardagsljud är de vanligaste ljuden som vi hör kontinuerligt under dagen. Trots detta är människa-data interaktion idag främst synbaserad. I en värld där grafiska skärmar blir mindre och ibland saknas finns det ett behov av ett nytt sätt att interagera mellan människor och maskiner som är ljudbaserad.

Videor från projekt som har utvecklats tidigare år finns i KTH Play-kanalen DT2300 Sound in Interaction (2018), samt i Vimeo (2016 och 2017, 2015 och tidigare år).

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DT2300 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan DT2300 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Grundläggande principer för ljudperception i interaktion
  • Förhållandet mellan ljud och rörelse
  • Ljud som informationsbärare
  • Användningen av ljud som feedback i kontroll tillämpningar, inklusive haptik
  • Datarepresentationen med ljud, inklusive interaktivt sonifiering
  • Användning av ljud i terapi tillämpningar, inklusive tillämpningar för icke normalt fungerande människor
  • Ljud och interaktion i vardagen
  • Ljudmodeller för interaktion, inklusive modeller för bärbara enheter

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • kritiskt läsa en vetenskaplig uppsats om ljud och interaktion och extrahera användbar information från den
  • identifiera och beskriva de viktigaste principerna för ljud i interaktion samt kommunikation av information genom ljud, ljudåterkoppling på interaktion, sonifiering av kroppsrörelser
  • identifiera, beskriva och analysera egenskaper av befintliga ljudlandskap samt föreslå förändringar för en bättre och hållbar ljudmiljö 
  • identifiera, beskriva och analysera kontrollaspekterna i ljudbaserade interaktiva tillämpningar
  • utvärdera hur ljudbaserade interaktiva tillämpningar fungerar
  • använd gratis state-of-the-art programverktyg och sensorer (baserade på Arduino, Raspberry Pi, eller andra plattformar) för design av nya ljudbaserade interaktiva tillämpningar
  • föreslå effektiv design för nya tillämpningar som använder ljud i interaktion som är både inkluderande och hållbara
  • motivera, dokumentera och presentera design, genomförande och utvärdering av en ny tillämpning.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kunskaper och färdigheter i programmering, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD1337/DD1310-DD1318/DD1321/DD1331/ DD100N/ID1018.

Kunskaper i människa-datorinteraktion, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DH1620/DH1622.

Gymnasiekursen Engelska B/6.

Rekommenderade förkunskaper

Kunskaper i människa-datorinteraktion och programmering motsvarande första termin på Masterprogram Interaktiv medieteknik (TIMTM) eller Datalogi (TCSCM).

Kunskaper i människans perception, motsvarande kurs DM2350 (fd DT2350), och i multimodal interaktion, motsvarande kurs DT2140 rekommenderas men inte nödvändigt.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - inlämningsuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • LAB1 - Laborationer, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

DT2213 Musikalisk kommunikation och musikteknologi 7,5hp- https://www.kth.se/student/kurser/kurs/DT2213?l=sv

Kontaktperson

Roberto Bresin, e-post: roberto@kth.se

Övrig information

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex