Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

EP231U Grunderna i tillämpad maskininlärning 5,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan EP231U (HT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Introduktion och motivation
Översikt över motiverande tillämpningar, bra och dåliga
Kursplanering och hemuppgiftsstruktur
Genomgång av lärande och modellering: Maskininlärning i ett grafikrenderingssystem
Exempel: Near Neighbor-klassificering
Parametrar och hyperparametrar
Träning, validering och testning
Partitionering av data: Exklusion, bootstrap, K-fold CV, LOOCV, etc.
Resultatmetrik: Förvirringssystem, korrekthet, precision och täckning
Övervakad inlärning 1
Probabilistisk klassificering och regression
Inkludera begrepp om risker vid klassificering och regression
Bayesiansk klassificering: Linjär diskriminantanalys
Bayesiansk klassificering: Kvadratisk diskriminantanalys
Bayesiansk klassificering: Naiv Bayes
Övervakad inlärning 2
Parameterskattning
Minstakvadratregression
Normering: LASSO ridge regression,
Bayesiansk regression
Logistisk regression
Oövervakat lärande 1
Vad är oövervakat lärande?
Dimensionens förbannelse
Principalkomponentanalys
Multidimensionell skalning
Översikt över K-means
Oövervakat lärande 2
Hierarkisk klustring
Densitetbaserad klustring
Avvikelsedetektion, avvikare (isoleringsskog)
Gaussiska blandade modeller
Deterministisk eller sannolikhetsteoretisk klustring
Arbeta med tidsserier
Motiverande exempel
Transformation mellan tids- och frekvensplan
Autoregressiv modellering
Autoregressiv modellering av rörligt medelvärde
Datarepresentation och utformning av särdrag
Utveckling av särdrag
Urval av särdrag
Samordnad optimering av särdragsutveckling och - klassificering
Pipeline för maskininlärning
AutoML-verktyg
Fallgropar med standardmetoder
Utökning och andra datatrick
Ansvar för utvecklaren och användaren
Tolka modeller för att motivera beslut
Korrelation och orsakssamband: maskininlärning är inte magiskt
Fördjupning: Förstärkningsinlärning (RL)
Översikt av tillämpningar inom förstärkningsinlärning
Grunderna för förstärkningsinlärning
Q-inlärning

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • sammanfatta maskininlärning i ett grafikrenderingssystem, motivera dess komponenter och diskutera de problem som kan uppstå
  • tillämpa olika befintliga övervakade och oövervakade maskininlärningsmetoder för givna datamängder och bedöma och granska deras resultat
  • förklara olika maskininlärningsmetoder och kontrastera deras positiva och negativa egenskaper
  • tolka befintliga realiseringar av olika maskininlärningsmetoder och anpassa dem för specifika situationer
  • diskutera etiska dimensioner av maskininlärningsforskning, utveckling och tillämpning.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

  • Kunskaper i envariabelanalys motsvarande IX1304 Matematik 7,5 hp
  • Kunskaper i linjär algebra motsvarande SF1672 Linjär algebra 7,5 hp
  • Kunskaper i sannolikhetsteori motsvarande SF2940 Sannolikhetsteori 7,5 hp
  • Kunskaper i programmering motsvarande DD1315 Programmering och Matlab 7,5 hp
  • Gymnasiekursen Engelska B/6

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LAB1 - Laborationer, 4,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd