Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FAD3115 Genus och hållbarhet - Introduktion till feministisk miljöhumaniora 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FAD3115 (HT 2020–)
Rubriker med innehåll från kursplan FAD3115 (HT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Denna doktorandkurs kombinerar kritiska och kreativa perspektiv på genus och hållbarhet från det framväxande fältet av miljöorienterad humaniora så som det överlappar med natur- och samhällsvetenskap, humaniora och konst. Kursen utforskar inriktningar inom hållbarhetsforskning, inom konst, teknik och design, samt relaterade områden från olika feministiska perspektiv inom det tvärvetenskapliga området miljöhumaniora. Kursen ger deltagarna insikter och insyn i feministisk genusteori inom miljöområdet och en överblick över metodologiska överväganden i relation till vetenskap, teknik, konst och design. Perspektiv på olika vetenskapliga traditioner, paradigmskiften och tvärvetenskaplig forskning presenteras på sätt som är speciellt användbara för att beskriva och rama in forskningsläget för doktorander som arbetar inom miljöorienterad humaniora såväl som praktikorienterade undersökningar inom konst, teknik och design. Doktoranderna får genom kursen en förståelse av nyckelbegrepp och relationen mellan forskningsfråga, metod, syfte och resultat - genom föreläsningar, litteraturseminarier, grupparbeten och mindre samarbetsprojekt där de nya kunskaperna testas. Kursen introducerar doktoranderna till tänkande i termer av reflexiva och kritiska metodologier, kvalitativa och innovativa metoder samt performativa forskningspraktiker. Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna hantera analysverktyg och teoretiska begrepp som hjälper dem att hantera epistemologiska och etiska utmaningar i deras egna forskningspraktiker.

Lärandemål

Efter genomgången kurs är kursmålen att deltagarna ska uppvisa förmåga att
- Beskriva och diskutera centra teoretiska och metodologiska begrepp från överlappningarna av genusoch hållbarhetsforskning, STS (vetenskaps- och teknikstudier) samt inte minst, feministisk miljöhumaniora. Deltagarna ska kunna bedöma dem i relation till fokus och räckvidd, ämne och syfte samt kunna göra analytiskt bruk av dessa i samband med eget avhandlingsarbete.
- Beskriva och diskutera tvär- och postdisciplinära forskningspraktiker, samt ha en historisk kunskap om disciplinernas uppkomst och moderna uppdelningar i ämnen.
- Kritiskt reflektera över hur komplexa samhälls- och miljöfrågor påverkar utgångspunkter och resultat av olika sorters forskning.
- Kritiskt reflektera över sin egen forskningspraktik ur olika epistemologiska och etiska perspektiv som rör genus och hållbarhet brett.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För att kunna antas till denna doktorandkurs måste deltagarna ha avslutat en MA-utbildning, eller ha motsvarande utbildningsnivå, inom ämnen som teknik, konst och design (exempekvis arkitektur, urban planering, civilingenjör, design, konst eller konsthantverk), genusvetenskap eller liknande ämnen inom humaniora och samhällsvetenskap.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Stacy Alaimo, “Introduction: Science Studies and the Blue Humanities, Configurations, 2019, 27:429-32;
Maria Puig de la Bellacasa, Matters of Care: Speculative Ethics in More than Human Worlds, Minneapolis: University of Minnesota Press, 2017;
Jane Bennett, ”The Force of Things: Steps Toward an Ecology of Matter”, Political Theory, Vol. 32, No. 3 (Jun., 2004), pp. 347-372;
Amy Elias and Christian Moraru, The Planetary Turn: Relationality and Geoaesthetics in the Twenty-First Century, Evanston: Northwestern University Press, 2015;
Hiʼilei Julia Kawehipuaakahaopulani Hobart and Tamara Kneese, “Radical Care: Survival Strategies for Uncertain Times”, Social Text 142 (2020) Vol. 38, No. 1;
Isabelle Stengers, "Introductory Notes on an Ecology of Practices", Cultural Studies Review 11, no. 1 (March 2005): 183- 196;
Cecilia Åsberg, Redi Koobak & Ericka Johnson, “Beyond the Humanist Imagination”, NORA ‒ Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 19:4, 2018-230;

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • DEL1 - Deltagande, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL1 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarium, 2,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursen examineras i två delar, genom
- Aktivt deltagande i seminarier, föreläsningar (DEL1: 2,5 hp)
- Grupparbeten och individuella uppgifter (SEM1: 2,5 hp)
- Inlämning av en avslutande essä som uppvisar förmåga att planera, implementera och kritiskt reflektera över kursens teoretiska, metodologiska och praktiska delmoment (INL1: 2,5 hp)

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Cecilia Åsberg

Övriga föreskrifter

Kursen är valbar för forskarstuderande inom Konst, teknik och design-programmet, men även för forskarstuderande som uppfyller förkunskapskraven från andra utbildningar.

Forskarkurs

Forskarkurser på ABE/Arkitektur, Fex övr utbildning