Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FAG3162 Planning for Sustainable Urban Development 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FAG3162 (VT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen fokus är på begreppet hållbar utveckling och vad detta kan betyda för stadsplanering och byggande. Litteratur om hållbar utveckling är en viktig utgångspunkt för diskussion, analys och kritisk granskning av samtida trender och utmaningar i stadsplaneringens praktik. Detta illustreras huvudsakligen med planeringsexempel från Shanghai och Stockholm. Med jämförande studier av den urbana utvecklingen i dessa två städer förväntas studenterna att utforska en rad begrepp och förhållningssätt till hållbar stadsutveckling samt tolka hur kulturella, ekonomiska och institutionella krafter påverkar en hållbar stadsutvecklingsprocess. Att kursen både handlar om planering i Kina och i Europa öppnar för möjligheten att diskutera den hållbara stadsutvecklingens kulturella kontexter samt om och hur europeiska erfarenheter kan tillämpas i en annan kulturell kontext. Att diskutera planeringens process, dess nyckelaktörer, metoder och verktyg är därför även en viktig del i kursen. Kursen är organiserad runt ett antal seminarier, baserade på föreläsningar och litteraturstudier. Deltagande i kursen erfordrar därför noggranna förberedelser genom inläsning av kurslitteratur i förväg.

Lärandemål

Kursmål

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • känna till och ha anammat ett förhållningssätt till begreppet hållbar utveckling i dess olika dimensioner och tolkningar i dess alla inneboende motsättningar;
  • ha erfarenhet av tillämpning i (planerings)praktiken av idéer om hållbar utveckling.
  • kunna identifiera och kritiskt reflektera över konflikter och maktmekanismer som kan uppkomma i stadsplaneringspraktikens genomförande av hållbar utveckling.
  • utvecklat en kapacitet att reflektera över planeringsprocessen som en arena för grenomförandet av hållbar utveckling – vilka redskap och metoder finns det som stödjer hållbar stadsutveckling? Vilken är planerarens ansvar och roll i detta sammanhang?

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Fyra års universitetsstudier i planering, arkitektur, ingenjörsutbildning eller samhällsvetenskap och åtminstone 60 ECTS i kurser på avancerad nivå av relevans för kursen innehåll.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Dovey, Kim. (2008). Framing places: mediating power in built form. 2nd ed. London: Routledge

Krueger, Rob & Gibbs, David (red.) (2007). The sustainable development paradox: urban political economy in the United States and Europe. New York: Guilford Press

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LIT1 - Literature Exercise, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Project Work, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Examination, 2,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

  • LIT1  - Litteraturuppgift, 2.5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projektarbete, 2.5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 -  Examination, 2.5 hp, betygsskala: P, F

Litteraturuppgift (2.5 hp), projektarbete (2.5 hp) och individuell uppsats (2.5 hp)

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Karin Bradley karin.bradley@abe.kth.se 08-7908511

Övrig information

Deltagarna måste organisera och betala för resa till och från Shanghai. För boende betalar deltagarna själv men Nordic Center kan ordna bokning. En mindre avgift kommer att tas ut, avsedd att täcka vissa måltider och transporter inom Shanghai under kursen. Deltagarna måste själva se till att skaffa visum.

Ansökan ska inlämna senast den 10 februari 2009.

Information om ansökan – kontakta Lasse Orrskog, lasse@infra.kth.se

Forskarkurs

Forskarkurser på ABE/Urbana och regionala studier