Kursen är uppdelad i tre delar. I den första delen diskuteras den geografiska datans natur, medan rumsliga mönster ligger i fokus för den andra delen. Den tredje delen behandlar confirmatory rumslig dataanalys genom tillämpning och utvärdering av regressionsanalys (fallstudie).
DEL 1 – Föreläsning 1: Att tänka rumsligt: Introduktion till GIScience, Föreläsning 2: Den rumsliga analysens natur, Föreläsning 3: Datakvalité.
DEL II – Föreläsning 4: Den rumsliga datans rumsliga struktur, Föreläsning 5: Icke-parametriska metoder för rumslig interpolation, Föreläsning 6: Areal interpolation, Föreläsning 7: Undersökande rumslig dataanalys (ESDA) och metoder för att upptäcka kluster.
DEL III – Föreläsning 9: Regressionsanalys, Föreläsning 10: Implementering av rymd (space) i samhällsvetenskapen: En sammanfattning, Föreläsning 11 och 12: Tillämpning, Projekt (fallstudie) och Projektpresentation.
Under kursens gång får studenten lära sig att använda sig av dataanalystekniker. Studenten får en bred kunskap om aktuella ansatser, vilka metoder som finns tillgängliga och expempel på tillämpningar av rumslig analys inom olika områden (t. ex. ekonomisk geografi, epdiemologi, demografi, urban säkerhet, markanvändning, luft och vatten kvalitet).
Efter kursen ska studenten kunna:
-Identifiera lämpliga tekniker för rumslig analys
- Använda relevant kunskap för att lösa rumsligt relaterade problem genom användande av real-life databaser och rumsliga statistiska verktyg, som visualisering, interpolation, mönster identifiering och modellering (spatial regressionsanalys)
- Utveckla både tekniska och sociala färdighetet genom arbete i grupp för att lösa real-life problem med olika statistiska mjukvara
- Analysera resultat av praktiska övningar och kunna redogöra för svårigheter och fördelar med de prövade teknikerna
- Utveckla, tolka och kritiskt reflektera på resultaten av en fallstudie där en (eller flera) rumsliga analystekniker som ingått i kursen använts
- Använda rumsliga analystekniker och kommunicera dem till en publik (skriftligt, grafiskt och muntligt)
- Känna igen och ge uttryck för värdet av att inkludera olika fenomens och samhällsvetenskapliga processers rumsliga dimension