Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FAI3305 Genus, arbete och utbildning 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FAI3305 (VT 2014–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen består av två delar: en teoretisk om 3,5 högskolepoäng som omfatttar litteraturstudier och diskussion av teorier och modeller samt en praktisk om 4,0 högskolepoäng där teorier och modeller omsätts i praktiken genom ett projektarbete. 

Teoridelen kommer att koncentreras kring åtta teman:

  • Genus, arbete och familj.
  • Genus, organisation och ledarskap.
  • Genus och högre utbildning.
  • Genus, välfärd och makt.
  • Det manliga förnuftet - "manligt" och "kvinnligt" i västerländsk filosofi.
  • Maskulinitet.
  • Intersektionalitet.
  • Klassisk genusteori

Projektarbetet syftar till att undersöka en organisation ur ett genusperspektiv.

Lärandemål

Det övergripande målet med kursen Genus, arbete och utbildning är att ge deltagarna en insikt i vad modern genusteori innebär, dess utmaningar och möjligheter, samt praktiska användning. Förutom den teoretiska basen består kursen därför av olika praktiska tillämpningar. Målet med kursen är att utifrån en vetenskaplig grund undersöka en organisationen ur ett genusperspektiv.

Detta sker via tre delmål:

  1. Att introducera genusteori och modeller.
  2. Att med utgångspunkt i teori och modeller identifiera genusstrukturer i en organisation.
  3. Att omsätta teori och modeller till den egna praktiken genom att föreslåförändringar.

Kursen Genus, arbete och utbildning ska ge deltagarna en insikt i den moderna genusteorins utgångspunkter och modeller. Syftet är att de utifrån denna teoretiska kunskapsplattform ska kunna analysera en organisation.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Behörighet till forskarstudier.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas i samband med kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    Tentamen består av inlämningsuppgifter som görs under kursens gång. Projektarbetet redovisas vid kursavslutningen.

    Möjlighet till komplettering

    Ingen information tillagd

    Möjlighet till plussning

    Ingen information tillagd

    Examinator

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Huvudområde

    Denna kurs tillhör inget huvudområde.

    Utbildningsnivå

    Forskarnivå

    Påbyggnad

    Ingen information tillagd

    Kontaktperson

    Lotta Snickare, lotta.snickare@abe.kth.se

    Övrig information

    Kursen ges på begäran.

    Forskarkurs

    Forskarkurser på ABE/Fastighetsföretagande och finansiella system