Kursen består i aktivt deltagande i seminarierna i risk och säkerhet.
FAK3008 Seminariedeltagande i risk och säkerhet, del 1 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAK3008 (HT 2016–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna konstruktivt kritisera forskningstexter inom risk- och säkerhetsområdet och föreslå förbättringar
- ha nöjaktig kunskap om vad som krävs för att en artikel inom detta område ska vara publicerbar i en internationell referentgranskad tidskrift
- vara väl orienterad om de olika metoder som används i risk- och säkerhetsforskning, innefattande både kvantitativa och icke-kvantitativa metoder och med särskild tonvikt på metoder för att analysera förhållandet mellan vetenskap och policy i beslutsprocesser som avser risk och säkerhet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörighet till doktorandstudier vid KTH.
Kurslitteratur
Material för läsning distribueras under kursens gång.
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Den studerande ska delta i minst 75 % av de seminarier som ges under två akademiska år. Studenten ska göra minst fyra presentationer av egna texter. Vidare ska studenten vara välförberedd vid seminarierna och bidra med egna kommentarer om de texter som presenteras.
Om en studerande inte kan fullfölja dessa krav t ex på grund av geografiskt avstånd kan kursfordringarna helt eller delvis uppfyllas genom deltagande i motsvarande seminarier på annat håll. Som en sista utväg, när inte heller detta är möjligt, kan kursfordringarna till en del uppfyllas genom att den studerande utför andra uppgifter som ger motsvarande metodträning inom risk- och säkerhetsforskningen.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.