Perspektiv på historievetenskap, historiografi, källor och källkritik, metoder inom historisk forskning, historiska och samhällsvetenskapliga förklaringar.
FAK3103 Teori och metod i historisk forskning, del 1 7,5 hp
Frågor om antagning och liknande hänvisas till history@abe.kth.se
Frågor om kursinnehåll hänvisas till nina@kth.se
Perspektiv på historievetenskap, historiografi, källor och källkritik, metoder inom historisk forskning, historiska och samhällsvetenskapliga förklaringar.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAK3103 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Att den forskarstuderande efter genomgången kurs skall kunna redogöra för, diskutera, analysera och tillämpa historiografiska praktiker och traditioner – såväl internationella som svenska, olika synsätt på vetenskap i allmänhet och historievetenskap i synnerhet, viktigare teman och problem inom modern historievetenskap, källor och källkritik, de historievetenskapliga metoder som behandlas i kursen, konstruktionen av historiska relativt samhällsvetenskapliga förklaringar liksom att ha reflekterat över kurslitteraturen i anslutning till avhandlingsämnet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörighet till forskarutbildning i teknikhistoria.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Ernst Breisach, On the Future of History: The Postmodernist Challenge and its Aftermath (Chicago, 2003); John Lewis Gaddis, The Landscape of History: How Historians Map the Past (Oxford, 2002); Georg G. Iggers Historiography in the Twentieth Century (1997); Peter Burke, What is Cultural History? (Cambridge, 2004); Miguel A. Cabrera. Postsocial History: An Introduction, eng. övers. (Lanham, Md., 2004); Elizabeth Clark, History, Theory, Text: Historians and the Lingustic Turn (Cambridge, Mass., 2004); Lynn Hunt, ed., The New Cultural History (Berkeley, 1989); Russell Jacoby, "A New Intellectual History?", The American Historical Review 97 (1992), 405-424; Keith Jenkins, ed., The Postmodern History Reader (New York, 1997); Dominick Lacapra, "Intellectual History and Its Ways", The American Historical Review 97 (1992), 425-439; Peter Novick, That Noble Dream: The "Objectivity Question" and the American Historical Profession (Cambridge, 1988) m.m.
Kurslitteratur meddelas inom en månad före kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppsats, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande vid seminarier och skriftlig examination i form av självständiga essäuppgifter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen kan ges på engelska vid behov. Kursen är obligatorisk för licentiat- och doktorssexamen i forskarutbildningen i teknikhistoria.