Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FAK3105 Skrivarkurs för doktorander 3,0 hp

Frågor om antagning och liknande hänvisas till history@abe.kth.se

Frågor om kursinnehåll hänvisas till nina@kth.se

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-09-01 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-09-01 - 2025-09-30
Perioder

HT 2025: P1 (3 hp)

Studietakt

33%

Anmälningskod

10239

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FAK3105 (VT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan FAK3105 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen består av skrivövningar varvade med textanalys och föreläsningar. Den ges på både svenska och engelska. Övningarna görs före och under lektionstid och utgör diskussions- och analysunderlag i helgrupp.

Lärandemål

Att kunna skriva väl är centralt i nästan alla akademisk verksamhet. Målet är att få ett mer reflexivt och medvetet förhållningssätt till sitt eget skrivande för att därigenom kunna kontinuerligt förbättra det. Genom att träna skrivande tränas samtidigt både förmågan att tänka och att analysera.

Målet är också att underlätta tidskriftspublicering alternativt öva upp förmågan att författa längre texter.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Deltagare måste ha visat hur och på vilket sätt en övning i skrivande kan gynna deras intellektuella process. Detta sker genom en reflektion som lämnas in som del av ansökan om att få antas till kursen.

Kurslitteratur

Kursen utgår från grundantagandet att man lär sig bäst genom att göra och träna. Därför utgör de inlämnade texterna den främsta kurslitteraturen. Till det kommer också publicerade texter som varierar mellan kursomgångarna.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • UPP1 - Uppsats, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

För godkänt krävs aktivt deltagande i diskussionerna och inlämnade skriftliga uppgifter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Utbildningsnivå

Forskarnivå