- artikel / avhandling / forskningsplanering
- Planera artikel / avhandling
- Workshops i artikel/avhandlingsskrivning
FAL3109 Produktivt skrivande i industriell ekologi 5,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAL3109 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen syftar till att hjälpa doktoranderna att få fart i deras akademiska skrivande och att planera sina skrivaktiviteter. Efter kursen ska doktoranden kunna:
- göra en realistisk plan för en artikel / avhandling med avseende på tid, resurser och risk
- beskriva och implementera hur man skapar rutiner för lyckad artikelläsning och akademiskt skrivande
- beskriva sin egen skrivprocess och identifiera fallgropar, beskriva hur man undviker dessa, samt identifiera faktorer som ger ett produktivt, akademiskt skrivande.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till forskarstudier, FDS3102 Writing scientific articles, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Exempel på obligatorisk läsning:
- How write a lot – A practical guide to productive academic writing by Paul J Silva
- How to get a Ph - A Handbook for Students and Their Supervisors by Estelle M Phillips
Exempel på ytterligare litteratur:
- Finish your dissertation once and for all – How to overcome psychological barriers, get results and move on with your life by Alison B. Miller
- Get it done by David Allen
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- RED1 - Redovisning, 5,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
"Lessons-learned", tidsrapport, skrivplan, muntli presentation och/eller producerat skriftligt material
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.