12 seminarier
FCK3101 Aktuella forskningsrön inom fiber- och polymervetenskap 3,0 hp

Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (3,0 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
61190
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FCK3101 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Seminarier av välkända forskare som täcker olika forskningsområden med hög relevans för Fiber- och polymervetenskap.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten
- visa både bred och specialiserad kunskap inom det övergripande ämnesområdet fiber- och polymervetenskap
- visa förmåga att skriftligt pedagogiskt presentera, kritiskt granska och resonera kring egna och andras vetenskapliga arbeten inom ämnesområdet
- visa förmåga att tillgodogöra sig kunskap om vetenskapliga metoder, försöksplanering och utvärdering av analysresultat med relevans för kursens vetenskapsområde
- visa förmåga att identifiera, diskutera och reflektera över etik- och hållbarhetsaspekter i den forskning som avhandlas inom ramen för kursen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till doktorsprogrammet i kemivetenskap med inriktning fiber- och polymervetenskap.
Rekommenderade förkunskaper
Masterexamen i kemi, kemiteknik, materialteknik eller mostsvarande.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Varje seminarium ska dokumenteras av:
- kort biografi om talaren
- sammanfattning av seminariets innehåll
samt en kritisk bedömning av hur de nyligen förvärvade kunskaperna kan användas av doktoranden i sina projekt. Detta kräver också hänvisning till lämpliga artiklar författade av talaren. Totalt bör den skrivna texten inte överstiga 1 A4 per seminarietillfälle.
För godkänd kurs krävs deltagande vid 12 seminarier.
Övriga krav för slutbetyg
Detaljerade instruktioner distribueras till antagna studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.