Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FCK3310 Forskningsintegritet 2,0 hp

Kursen diskuterar vad som menas med forskningsintegritet och varför det är viktigt att bedriva forskning på ett sätt som gör det möjligt för andra att lita på och ha förtroende för de metoder som används och de resultat som forskningen ger. Exempel på avvikelser från god forskningssed diskuteras vid föreläsningarna och gruppövningarna.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-12-04 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-12-04 - 2025-12-05
Perioder

HT 2025: P2 (2 hp)

Studietakt

100%

Anmälningskod

10596

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Max: 20

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FCK3310 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan FCK3310 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen består av föreläsningar som hålls av kursledaren samt presentationer av fall rörande vetenskaplig oredlighet som presenteras av deltagarna; presentationerna sker parallellt med föreläsningarna. Varje student måste delta i presentationen av ett fall, förberett i grupper om 3–5 personer.

Kursen kommer höstterminen 2025 att ges under två dagar, den 4 och 5 december, båda dagarna från 10:00 till ca 15, med paus för lunch. Det här upplägget av kursen innebär att deltagarnas presentationer måste förberedas före kursstart, och därför måste anmälningar till kursen göras senast den 12 november.

Kursen kommer att ge gott om tid för diskussion, inte bara om vetenskaplig oredlighet (fabricering, förfalskning, plagiering, FFP), utan också om tvivelaktiga forskningsmetoder (QRP).

Antalet deltagare är begränsat till 20. Den här kursen, eller en likvärdig kurs, är obligatorisk för studenter inom CBH-skolan. Det ges även en alternativ kurs, FCA300, vilken är avsedd främst för studenter inom bioämen. Av den anledningen kommer för den här kursen studenter från övriga institutioner inom skolan att prioriteras.

Föreläsningarna kommer att ges i Erdtmanrummet, Teknikringen 30, våning 7. För registrering, skicka e-brev med namn, avdelning och institution till Christina Moberg, kimo@kth.se, senast den 12 november.

Handledare är välkomna att närvara och att delta i diskussionerna. 

Kursinnehåll

Föreläsningar och grupparbeten belyser följande frågor:

  • Vad menas med avvikelse från god forskningssed?
  • Varför är etiskt beteende i forskning viktigt?
  • Vilket ansvar har forskaren?
  • Oredlig forskning - Varför, var och när?
  • Hur vanliga är avvikelser från god forskningssed, och vilka typer av avvikelser är vanligast?
  • Självreglerande mekanismer: Peer review och Reproducerbarhet – räcker det?
  • Hur hanterar man och hur rapporterar man oredlighet i forskning?
  • Hur korrigeras felaktigt rapporterade resultat?

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska doktoranden ha kunskap och förmåga att:

  • bedöma vad god forskningssed innebär i olika situationer
  • planera och utföra forskning samt rapportera forskningsresultat på ett sätt som uppfyller kraven på god forskningssed
  • motverka och om nödvändigt rapportera andra forskares avvikelser från god forskningssed
  • bidra till att diskussioner om forskningens integritet hålls levande i forskningsmiljön

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Behörig till studier på forskarnivå.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • DEL1 - Deltagande, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Närvaro vid samtliga kurstillfällen, deltagande i diskussioner samt redovisning av grupparbete som utförs i grupper

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande i samtliga moment

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Övrig information

Kursen ersätter kurs FKA3030 - Forskningsetik.

Kursens innehåll har inte ändrats, endast dess struktur vilket innebär att kursregistreringen måste göras  två veckor före kursstart.

Om du har kursen KA3030 i din individuella studieplan måste du ändra kursnamn och nummer.

Kursen består av föreläsningar som hålls av kursledaren samt presentationer av fall rörande vetenskaplig oredlighet som presenteras av deltagarna; presentationerna sker parallellt med föreläsningarna. Varje student måste delta i presentationen av ett fall, förberett i grupper om 3–5 personer.

Kursen kommer att ge gott om tid för diskussion, inte bara om vetenskaplig oredlighet (fabricering, förfalskning, plagiering, FFP), utan också om tvivelaktiga forskningsmetoder (QRP).

Antalet deltagare är begränsat till 20.

För registrering, skicka e-brev med namn, avdelning och institution till Christina Moberg, kimo@kth.se.

Forskarkurs

Forskarkurser på CBH/Kemi