FCK3310 Forskningsintegritet 2,0 hp
Kursen diskuterar vad som menas med forskningsintegritet och varför det är viktigt att bedriva forskning på ett sätt som gör det möjligt för andra att lita på och ha förtroende för de metoder som används och de resultat som forskningen ger. Exempel på avvikelser från god forskningssed diskuteras vid föreläsningarna och gruppövningarna.
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kontakta phdadmin@cbh.kth.se för information.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-03-18 programstuderande
Anmälningskod
60926
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursen består av föreläsningar som hålls av kursledaren samt presentationer av fall rörande vetenskaplig oredlighet som presenteras av deltagarna; presentationerna sker parallellt med föreläsningarna. Varje student måste delta i presentationen av ett fall, förberett i grupper om 3–5 personer.
Kursen kommer att hållas i två omgångar, varje gång under två dagar i april respektive maj från 10:00 till ca 15 och 25 april respektive 28 och 30 maj), med paus för lunch. Det här upplägget av kursen innebär att deltagarnas presentationer måste förberedas före kursstart, och därför måste anmälningar till kursen göras ca tre fyra veckor innan kursstart.
Kursen kommer att ge gott om tid för diskussion, inte bara om vetenskaplig oredlighet (fabricering, förfalskning, plagiering, FFP), utan också om tvivelaktiga forskningsmetoder (QRP).
Antalet deltagare är begränsat till 20.
Föreläsningarna kommer att ges i Erdtmanrummet, Teknikringen 30, våning 7. För registrering, skicka e-brev med namn, avdelning och institution till Christina Moberg, kimo@kth.se, senast den 3 mars respektive den 1 maj. Skriv vilken av de två kurserna du önskar följa samt om du skulle ha möjlighet att ta den andra omgången av kursen.
Handledare är välkomna att närvara och att delta i diskussionerna.
Kursinnehåll
Föreläsningar och grupparbeten belyser följande frågor:
- Vad menas med avvikelse från god forskningssed?
- Varför är etiskt beteende i forskning viktigt?
- Vilket ansvar har forskaren?
- Oredlig forskning - Varför, var och när?
- Hur vanliga är avvikelser från god forskningssed, och vilka typer av avvikelser är vanligast?
- Självreglerande mekanismer: Peer review och Reproducerbarhet – räcker det?
- Hur hanterar man och hur rapporterar man oredlighet i forskning?
- Hur korrigeras felaktigt rapporterade resultat?
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska doktoranden ha kunskap och förmåga att:
- bedöma vad god forskningssed innebär i olika situationer
- planera och utföra forskning samt rapportera forskningsresultat på ett sätt som uppfyller kraven på god forskningssed
- motverka och om nödvändigt rapportera andra forskares avvikelser från god forskningssed
- bidra till att diskussioner om forskningens integritet hålls levande i forskningsmiljön
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
PP-bilder som visas under kurstillfällena samt utdelat materal.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Närvaro vid samtliga kurstillfällen, deltagande i diskussioner samt redovisning av grupparbete som utförs i grupper
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande i samtliga moment
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen ersätter kurs FKA3030 - Forskningsetik.
Kursens innehåll har inte ändrats, endast dess struktur vilket innebär att kursregistreringen måste göras två veckor före kursstart.
Om du har kursen KA3030 i din individuella studieplan måste du ändra kursnamn och nummer.