Ämnen på forskningsfronten inom robotik.
FDD3316 Robotik, läsecirkel 6,0 hp

Denna läsecirkel täcker det breda och tvärvetenskapliga forskningsområdet robotik. Varje seminarium fokuserar vanligtvis på ett specifikt papper som deltagarna förväntas läsa innan mötet. Vid mötet presenteras och diskuteras papperet tillsammans. Val av papper att studera definieras utifrån deltagarnas intresse och för att få en bra översikt över fältet.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FDD3316 (VT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter att studenterna har klarat kursen ska de kunna:
- Demonstrera bred kunskap inom robotik genom att presentera och diskutera ämnen utanför det egna forskningsområdet
- Demonstrera förmågan att kritiskt kunna granska – i tal och skrift – de senaste forskningsresultaten
- Demonstrera förmågan att kunna reflektera över andra studenters ståndpunkter
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenten måste bedriva forskning på doktorandnivå inom robotik eller ett närliggande område.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande vid minst 24 seminarietillfällen, presentation vid minst två av dessa.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.