När man arbetar med funktionsvariationsfrågor är begreppen man använder viktiga. Flera begrepp kan uppfattas nedvärderande eller rent av kränkande. Av detta skäl används inte längre begrepp som handikappad eller invalid. Kursen kommer att gå igenom olika begreppsmodeller som beskriver och förklarar funktionshinder ( t ex Medicinsk, Social, Relationell, Biopsykosocial, Kapacitet). Den kommer beröra skillnaderna mellan begrepp som funktionsnedsättning kontra funktionshinder, den kommer också diskutera problematiken kopplat till begrepp som funktionsmaktsordning och stigma. Vilka begrepp man används har också kommit att associeras med synen på funktionsvariation i samhället och hur berörda personer skall hanteras, alltifrån institutionalisering och bedömning som att man är arbetsoför till att betraktas som ha rättigheter som vilken annan medborgare i samhället som helst.
Kursupplägg
Lässeminarier
Kurslitteratur
- Swain J, French S, Barnes C, Thomas C, editors. Disabling Barriers - Enabling Environments. 3rd edition. Sage; 2014.
- Thomas C. Theorising disability and chronic illness: Where next for perspectives in medical sociology. Soc Theory Heal. 2012;10:209–28.
- Oliver M. Understanding Disability, From Theory to Practice. London: Macmillan; 1996.
- Barnes C. Understanding the Social Model of Disability: Past, precent and future. In: Routledge handbook of disability studies. Routledge; 2013. p. 26–43.
- Nussbaum MC. Social Justice and Universalism: In Defense of an Aristotelian Account of Human Functioning. Mod Philol. 1993;90:46–73. https://www.jstor.org/stable/438424.
- Nussbaum M. Capabilities as Fundamental Entitlements: Sen and Social Justice. Fem Econ. 2003;9:33–59.
- Garland-Thomson R. Extraordinary Bodies: Figuring Physical Disability in American Culture and Literature. Columbia University Press; 1996