FDH3005 Modeller av funktionshinder 2,0 hp

Kursen syftar till att skapa förståelse för hur olika teoretiska modeller kan användas för att förklara begrepp som "funktionsnedsättning" och "funktionshinder" och varför det uppstår behov av att skapa nya begrepp som "funktionsvariation" och "funktionsrätt".
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen kommer att ges tidig höst 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
När man arbetar med funktionsvariationsfrågor är begreppen man använder viktiga. Flera begrepp kan uppfattas nedvärderande eller rent av kränkande. Av detta skäl används inte längre begrepp som handikappad eller invalid. Kursen kommer att gå igenom olika begreppsmodeller som beskriver och förklarar funktionshinder ( t ex Medicinsk, Social, Relationell, Biopsykosocial, Kapacitet). Den kommer beröra skillnaderna mellan begrepp som funktionsnedsättning kontra funktionshinder, den kommer också diskutera problematiken kopplat till begrepp som funktionsmaktsordning och stigma. Vilka begrepp man används har också kommit att associeras med synen på funktionsvariation i samhället och hur berörda personer skall hanteras, alltifrån institutionalisering och bedömning som att man är arbetsoför till att betraktas som ha rättigheter som vilken annan medborgare i samhället som helst.
Kursupplägg
Lässeminarier
Kurslitteratur
- Swain J, French S, Barnes C, Thomas C, editors. Disabling Barriers - Enabling Environments. 3rd edition. Sage; 2014.
- Thomas C. Theorising disability and chronic illness: Where next for perspectives in medical sociology. Soc Theory Heal. 2012;10:209–28.
- Oliver M. Understanding Disability, From Theory to Practice. London: Macmillan; 1996.
- Barnes C. Understanding the Social Model of Disability: Past, precent and future. In: Routledge handbook of disability studies. Routledge; 2013. p. 26–43.
- Nussbaum MC. Social Justice and Universalism: In Defense of an Aristotelian Account of Human Functioning. Mod Philol. 1993;90:46–73. https://www.jstor.org/stable/438424.
- Nussbaum M. Capabilities as Fundamental Entitlements: Sen and Social Justice. Fem Econ. 2003;9:33–59.
- Garland-Thomson R. Extraordinary Bodies: Figuring Physical Disability in American Culture and Literature. Columbia University Press; 1996
Lärandemål
Studenten förväntas kunna:
- Redogöra för olika modeller för funktionshinder från medicinska domäner, sociologiska domäner, tekniska domäner och funktionshindersforskning
- Kunna redogöra för röra begrepp som funktionshinder, funktionsnedsättning och handikapp och veta under vilka förutsättningar som vilka kan användas
- Känna till vad lagen föreskriver om diskriminering till följd av funktionsnedsättning
Kursupplägg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Doktorand
Rekommenderade förkunskaper
DM3514 Forskningsmetoder i Medieteknik och Människa-datorinteraktion
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Essäskrivande
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd essä
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb FDH3005