Hoppa till huvudinnehållet

FDK3260 Informationsvisualisering för doktorander 7,5 hp

Doktorandkurs om informationsvisualisering som förbereder doktorander på att förstå visualiseringsbehov i det egna forskningsperspektivet, hur toppmoderna informationsvisualiseringstekniker kan tillämpas för att förbättra bearbetning av forskningsdata samt hur man skapar interaktiva visualiseringspresentationer.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2024 Start 2024-01-16 programstuderande

Anmälningskod

60843

Rubriker med innehåll från kursplan FDK3260 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Huvudinnehallet innefattar visualiseringsprocessen (visualization pipeline), samla och bearbeta data, anvanda data i interaktiva visuella strukturer, inkluderat kartor, diagram, sambandsdiagram, parallel coordinates, treemaps, chord diagrams och att utvardera kapaciteten hos dessa visualiseringar att adressera specifika analytiska uppgifter fran valda malgrupper.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska eleverna kunna:

1.Forsta Visualiseringsledningens tillampning pa egen forskningsdata

2.Anvand toppmoderna visualiseringspaket for att mota deras allmanna visuella analysbehov

3.Utveckla visualiseringsverktyg med hjalp av state-of-the-art utvecklingspaket for att mota deras specifika behov av visuell analys

4.Kommunicera sin egen forskning genom forbattrade tryckta siffror pa papper, interaktiva visuella strukturer online och leva under konferenssamtal.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Alla doktorander I EECS som hanterar data och som har grundlaggande programmeringskunskaper ar berattigade.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Personal computer, smart phone 

Kurslitteratur

Mazza, R. (2009). Introduction to Information Visualization. London: Springer London. 

Ware, C. (2013 ). Information visualization perception for design (3rd ed., 

Interactive Technologies). Amsterdam ; Boston: Elsevier/MK. 

Chris N. (2012). Information Visualization, Handbook of Human Factors and Ergonomics. Digitally available at the KTH Library. 

Plus selected papers focusing on the topics of the individual projects. 

(Mazza, R. (2009). Introduction to Information Visualization. London: Springer London. 

Ware, C. (2013 ). Information visualization perception for design (3rd ed., 

Interactive Technologies). Amsterdam ; Boston: Elsevier/MK. 

Chris N. (2012). Information Visualization, Handbook of Human Factors and Ergonomics. Digitalt tillganglig via biblioteket pa KTH. 

Plus andra aktuella forskningsartiklar som ar relevanta for deltagamas 

forskningsdata och individuella project.) 


Mazza, R. (2009). Introduction to Information Visualization. London: Springer London. 

Ware, C. (2013 ). Information visualization perception for design (3rd ed., 

Interactive Technologies). Amsterdam ; Boston: Elsevier/MK. 

Chris N. (2012). Information Visualization, Handbook of Human Factors and Ergonomics. Digitally available at the KTH Library. 

Plus selected papers focusing on the topics of the individual projects. 

(Mazza, R. (2009). Introduction to Information Visualization. London: Springer London. 

Ware, C. (2013 ). Information visualization perception for design (3rd ed., 

Interactive Technologies). Amsterdam ; Boston: Elsevier/MK. 

Chris N. (2012). Information Visualization, Handbook of Human Factors and Ergonomics. Digitalt tillganglig via biblioteket pa KTH. 

Plus andra aktuella forskningsartiklar som ar relevanta for deltagamas 

forskningsdata och individuella project.) 

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • EXA1 - Examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Studenterna kommer att examineras baserat pa deras deltagande under kurstillfallena samt pa kvaliteten i deras projekt som presenteras vid olika tillfallen och i olika stadier under kursens gang. 

Övriga krav för slutbetyg

Godkant pa kursen (P) erhalls om foljande kriterier uppfylls:

1.     Aktivt deltagande (80%) vid kurstillfallena, vilket inkluderar att läsa kursmaterial och kunna diskutera detsamma.

2.Godkanda presentationer (80%) av det individuella projektet i olika utvecklingsfaser under kursens gang.

3.Godkand muntlig slutpresentation av det individuella projektet ( 15 minuter).

4.Godkand slutlig individuell projektrapport .

5.Val genomford opponering pa andra projekt i kursen.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Mario Romero Vega (marior@kth.se)

Forskarkurs

Forskarkurser på EECS/Beräkningsvetenskap och beräkningsteknik