Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FDM3001 Tvärvetenskapliga perspektiv inom HCI 7,5 hp

Detta är en läskurs på interaktionsdesign, datavetenskap och samhällsvetenskapliga för doktorander inom HCI. Vi studerar hur olika metoder från olika discipliner kan tillämpas för att bättre förstå komplexa sociala processer, och hur det i sin tur kan tillämpas på design av ny teknik. Utöver läsmaterial, är kursens seminarier ett tvärvetenskapligt forum där elever med olika bakgrund kan lära sig olika perspektiv från varandra. Kursen har inget angivet start- eller slutdatum, utan är löpande. Juniora och seniora forskare, samt studenter som är registrerade i kursen träffas en gång i månaden.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FDM3001 (VT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Studenter och seniora forskare träffas för att diskutera böckerna i seminarier. Varje bok diskuteras av varje elev, som måste presentera saker som de tyckte om boken, saker som de ogillar, och ställa en fråga till gruppen.

Kursinnehåll

HCI är ett tvärvetenskapligt fält med bidrag från olika discipliner inklusive interaktionsdesign, datavetenskap och samhällsvetenskap som antropologi och sociologi. Forskare från olika discipliner kan arbeta tillsammans men talar ofta olika språk och har olika syften. Det finns värde att mötas och skapa gemensam intellektuell grund.

Kursen syftar till att exponera HCI-forskare för olika metoder och epistemologier och engagera studenter från olika discipliner. Vi kommer att läsa böcker som täcker ämnen som är så olika som fenomenologi, materialitet, etnografi och artificiell intelligens. Böckerna är ofta redan tvärvetenskapliga, t.ex. en etnografi av datavetenskapare.

Tillsammans täcker böckerna ett brett spektrum av metoder för att förstå sociala fenomen och individuella erfarenheter relaterade till teknik, i synnerhet saker av internet och AI. Innehållet är valt att engagera sig kritiskt med läsarna, med olika synvinklar relaterade till metoder för att skapa och leva med teknik.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • Kunna läsa kritiskt och engagera sig med begrepp och akademiskt skrivande utanför sitt ämnesområde
  • Vara bekant med tvärvetenskapliga metoder som etnografier, materialperspektiv och kritiska metoder
  • Formulera tvärvetenskapliga forskningsfrågor och kunna identifiera samarbetsområden mellan olika discipliner

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Krävs inte

Kurslitteratur

Ethnography of professional practices:

Ocejo, Richard E. Masters of craft: Old jobs in the new urban economy. Princeton University Press, 2017.

Ethnography of machine learning practice:

Mackenzie, Adrian. Machine learners: archaeology of a data practice. MIT Press, 2017.

Materiality of information:

Dourish, Paul. The stuff of bits: an essay on the materialities of information. MIT Press, 2017.

Interactivity and internet of things:

Janlert, Lars-Erik, and Erik Stolterman. Things that Keep Us Busy: The Elements of Interaction. MIT Press, 2017.

Ethnography of AI researchers:

Forsythe, Diana. Studying those who study us: An anthropologist in the world of artificial intelligence. Stanford University Press, 2001.

Phenomenology of bodily-worn technology:

Kozel, Susan. Closer: performance, technologies, phenomenology. MIT Press, 2007.

Unorthodox social science methods:

Becker, Howard S. Telling about society. University of Chicago Press, 2007.

Critical AI studies:

Eubanks, V. "Automating inequality: how high-tech tools profile, police, and punish the poor."

More books will be read, chosen by a group of senior researchers from KTH and Stockholm University.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • EXA1 - Examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

För att slutföra kursen måste studenten ha läst 5 böcker och deltagit aktivt i 5 seminarier

Övriga krav för slutbetyg

Betyget är godkänt/icke-godkänt.

För att slutföra kursen måste studenten ha läst 5 böcker och deltagit aktivt i 5 seminarier. Dessutom måste ett av dessa två kriterier uppfyllas:

  • Skriva en manuskript om sin forskning, som har skickas till något konferens eller tidskrift, där relevant litteratur som presenteras i denna kurs används för att underbygga forskningen
  • Skriva en kort uppsats med sina åsikter om tvärvetenskapliga sätt att känna till och representera sociala och individuella fenomen, och hur det hänför sig till deras arbete

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Pedro Sanches (sanches@kth.se)

Forskarkurs

Forskarkurser på EECS/Medieteknik och Interaktonsdesign