Hoppa till huvudinnehållet

FDT3302 Statistiska metoder för beteendevetenskap 10,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FDT3302 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Grundläggande begrepp och metoder, total- och urvalsundersökningar, kvalitativa och kvantitativa undersökningar, mätmetoder och mätteknik, datafångst, tabeller och diagram, statistisk kvalitet och feltyper, lägesmått och spridningsmått, regression och korelation, sambandsmått, analys av kvalitativa data; Chi-2-analys, utvärdering av undersökningar, konfidensintervall och hypotespröving, multivariata metoder, variansanalys (ANOVA), icke parametriska metoder för kvantitativa data. Analys av datamaterial med hjälp av statistisk programvara, företrädesvis SPSS.

Lärandemål

Kursen syftar till att göra deltagaren väl förtrogen med de statistiska metoder och de statistiska redskap som används inom det beteendevetenskapliga området. Deltagaren skall, efter genomgången kurs, själv kunna redogöra för de olika statistiska metodernas egenskaper, användbarhet och för- respektive nackdelar. Deltagaren skall också vara väl förtrogen med de allmänna principerna vid statistisk slutledning; möjligheter och begränsningar. Deltagaren skall vidare kunna ange de vanligaste statistiska fördelningarnas egenskaper och själv kunna numeriskt beräkna konfidensintervall, genomföra statistiska test, genomföra regressions- och variansanalys samt kunna välja korrekt statistisk metod i olika situationer.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • EXA1 - Examination, 10,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Anders Friberg (afriberg@kth.se)

Övrig information

Kursen kommer att ges vid tillräckligt många deltagare

För mer information kontakta Anders Friberg, afriberg@kth.se

Lärare: Per Näsman, per.nasman@abe.kth.se

For more information kontact Anders Friberg, afriberg@kth.se

Teacher: Per Näsman, per.nasman@abe.kth.se

Forskarkurs

Forskarkurser på EECS/Tal, musik och hörsel