Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FJH3003 lnformationsvisualisering for doktorander 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FJH3003 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Huvudinnehållet innefattar visualiseringsprocessen, att samla och bearbeta data, använda data i interaktiva visuella strukturer inkluderat kartor, diagram, sambandsdiagram, parallel coordinates, treemaps, och chord diagrams, samt att utvärdera kapaciteten hos dessa visualiseringar att adressera specifika analytiska uppgifter från valda målgrupper. 

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska eleverna kunna:

  • Förstå visualiseringsprocessens tillämpning på egen forskningsdata.
  • Använda toppmoderna visualiseringspaket för att möta deras allmänna visuella analysbehov
  • Utveckla visualiseringsverktyg med hjälp av state-of-the-art utvecklingspaket för att möta deras specifika behov av visuell analys.
  • Kommunicera sin egen forskning genom bättre presentationer av kvantitativ data på papper, interaktiva visuella strukturer online, och i realtid i möten på distans för att nå högre hållbarhet i samhället (till exempel genom att krav på resande och papperstryckta medier kan minska).

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Alla doktorander på EECS som hanterar data och som har grundläggande programmeringskunskaper är behöriga. 

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Personlig dator och smarttelefon

Kurslitteratur

Mazza, R. (2009). Introduction to Information Visualization. London: Springer London.

Ware, C. (2013). Information visualization perception for design (3rd ed., Interactive Technologies). Amsterdam ; Boston: Elsevier/MK.

Spence, R. (2007). Information visualization : Design for interaction (2.nd ed.). Harlow: Pearson/Prentice Hall.

Spence, Robert, & SpringerLink Content Provider. (2014). Information Visualization An Introduction.

Shneiderman, Ben. "The eyes have it: A task by data type taxonomy for information visualizations." In The Craft of Information Visualization, pp. 364-371. 2003.

Amar, Robert, James Eagan, and John Stasko. "Low-level components of analytic activity in information visualization." In Information Visualization, 2005. INFOVIS 2005. IEEE Symposium on, pp. 111-117. IEEE, 2005.

Plus andra aktuella forskningsartiklar och papers som är relevanta för deltagarnas forskningsdata och uppgifter.    

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • EXA1 - Examinationsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Studenterna kommer att examineras baserat på deras deltagande under kurstillfällena samt på kvaliteten i deras projekt som presenteras vid olika tillfällen och i olika stadier under kursens gång.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänt på kursen (P) erhålls om följande kriterier uppfylls:

  • Aktivt deltagande (80%) vid kurstillfällena, vilket inkluderar att kursmaterial är läst och att studenten kan diskutera detsamma.
  • Godkända presentationer (80%) av det individuella projektet i olika utvecklingsfaser under kursens gång.
  • Godkänd muntlig slutpresentation av det individuella projektet (15 minuter).
  • Godkänd slutlig individuell projektrapport.
  • Väl genomförd opponering på andra projekt i kursen.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Forskarkurs

Forskarkurser på EECS/Beräkningsvetenskap och beräkningsteknik