Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FJM3201 Tvärvetenskapliga perspektiv på rytm 7,5 hp

Denna kurs närmar sig begreppet rytm utifrån ett brett synsätt. Kursen ger studenterna en övergripande bild av befintlig forskning om rytm. Den hålls i seminarieform där första delen av varje seminarium börjar med att fokusera på studier från specifika områden, såsom musikkognition, inhämtande av musikinformation, musikpsykologi, språkvetenskap, människa-datorinteraktion, musikteori och musiketnologi. I andra delen av seminariet kommer tvärvetenskapliga alternativ, vilka kombinerar och utökar studier inom enskilda områden, att diskuteras inom gruppen.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FJM3201 (HT 2018–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Huvudinnehåll i kursen kommer vara ett urval av forskningsmetoder kring rytm. Urvalet görs av studenterna tillsammans med kursansvarig, beroende på studenternas fokusområden. Kursen kommer att baseras på ett urval av kapitel från kurslitteraturen nedan och på ett urval av de främsta publikationerna från de utvalda forskningsområdena.

Lärandemål

Kursens mål är:

  • att få relevant kunskap om den senaste tekniken för analys av rytm.
  • att få en bred översikt av forskning kring rytm från ett antal olika forskningsdiscipliner.
  • att använda den fördjupade kunskapen till att identifiera relevanta forskningsfrågor som kan vara pådrivande inom rytmforskning i tvärvetenskapliga sammanhang.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

I kursen kan antas doktorander inom alla forskningsdiscipliner.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Inga

Kurslitteratur

Urval av vetenskapliga publikationer, beroende på seminariernas tema.

Utvalda kapitel från böckerna:

  • Michael H. Thaut. Rhythm, music, and the brain: scientific foundations and clinical applications. Routledge, 2008
  • Justin London. Hearing in time. Oxford University Press, 2012
  • Diana Deutsch. Psychology of Music. Academic Press, 2013

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • EXA1 - Examinationsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen består i ett kort forskningsprojekt som skall dokumenteras i en skriftlig rapport såväl som i en muntlig presentation.

Övriga krav för slutbetyg

  • 20 minuters muntlig presentation under ett seminarium.
  • 80% av förberedelser inför seminarierna (hemarbete).
  • 80% deltagandet i seminarierna.
  • Godkänd projektrapport.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

André Holzapfel (holzap@kth.se)

Forskarkurs

Forskarkurser på EECS/Medieteknik och Interaktonsdesign