Huvudinnehåll i kursen kommer vara ett urval av forskningsmetoder kring rytm. Urvalet görs av studenterna tillsammans med kursansvarig, beroende på studenternas fokusområden. Kursen kommer att baseras på ett urval av kapitel från kurslitteraturen nedan och på ett urval av de främsta publikationerna från de utvalda forskningsområdena.
FJM3201 Tvärvetenskapliga perspektiv på rytm 7,5 hp
Denna kurs närmar sig begreppet rytm utifrån ett brett synsätt. Kursen ger studenterna en övergripande bild av befintlig forskning om rytm. Den hålls i seminarieform där första delen av varje seminarium börjar med att fokusera på studier från specifika områden, såsom musikkognition, inhämtande av musikinformation, musikpsykologi, språkvetenskap, människa-datorinteraktion, musikteori och musiketnologi. I andra delen av seminariet kommer tvärvetenskapliga alternativ, vilka kombinerar och utökar studier inom enskilda områden, att diskuteras inom gruppen.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FJM3201 (HT 2018–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens mål är:
- att få relevant kunskap om den senaste tekniken för analys av rytm.
- att få en bred översikt av forskning kring rytm från ett antal olika forskningsdiscipliner.
- att använda den fördjupade kunskapen till att identifiera relevanta forskningsfrågor som kan vara pådrivande inom rytmforskning i tvärvetenskapliga sammanhang.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
I kursen kan antas doktorander inom alla forskningsdiscipliner.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Inga
Kurslitteratur
Urval av vetenskapliga publikationer, beroende på seminariernas tema.
Utvalda kapitel från böckerna:
- Michael H. Thaut. Rhythm, music, and the brain: scientific foundations and clinical applications. Routledge, 2008
- Justin London. Hearing in time. Oxford University Press, 2012
- Diana Deutsch. Psychology of Music. Academic Press, 2013
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examinationsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen består i ett kort forskningsprojekt som skall dokumenteras i en skriftlig rapport såväl som i en muntlig presentation.
Övriga krav för slutbetyg
- 20 minuters muntlig presentation under ett seminarium.
- 80% av förberedelser inför seminarierna (hemarbete).
- 80% deltagandet i seminarierna.
- Godkänd projektrapport.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.