Omfattande litteraturstudie som ska utmynna i både skriftlig och muntlig redogörelse.
FKD3340 Projektarbete inom yt- och kolloidkemi 5,0 hp
Kursen ger insikt i fundamentala fysikaliska kemiska principer för ett givet forskningsfält inom området yt- och kolloidkemi.
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ges kontinuerligt och kan startas när som helst under terminstid.
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
- Muntlig presentation av ämnesområdet
- Skriftlig litteraturrapport (10-20 sidor med utförlig referenslista)
- Diskussion med examinator eller annan expert
- Litteraturstudie
- Val av forskningsfält tillsammans med examinator
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska doktoranden ha kunskap och förmåga att:
- för kursens nivå visa tillräcklig förvärvad kunskap inom ett specifikt forskningsområde inom yt- och kolloidkemiområdet
- presentera, både muntligt och skriftligt, forskningsområdet på ett sådant sätt att personer med kemisk kunskap kan förstå centrala koncept och områdets betydelse
- reflektera över det valda vetenskapliga områdets betydelse för ett hållbart samhälle och/eller FN:s globala hållbarbetsmål
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundkurs i ytkemi samt behörig till studier på forskarnivå.
Rekommenderade förkunskaper
Grundkurs i yt- och kolloidkemi.
Utrustning
Kurslitteratur
Scientific publications.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- RAP1 - Skriftlig rapport, 4,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarium, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- Godkänd skriftlig rapport
- Godkänd muntlig framställan
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursens ges individuellt för varje doktorand.