Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FLF3001 Att skriva framgångsrika forskaransökningar inom lärande 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FLF3001 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Seminarier och föreläsningar.

Kursinnehåll

Ansökningars formalia

De vanligaste finansiärerna

Språkets betydelse för utfall av ansökan.

Forskningsetiska frågor

Lärandemål

Ha kännedom om olika finansieringsmöjligheter för forskning.

Ha skrivit en ansökan om forskningsmedel i enlighet med anvisningar för vald finansieringskälla.

Ha insikt i ansökningsprocessen och hur fördelning av medel går till.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till forskarutbildning

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Friedland, A.J. & Folt, C.L. (2009). Writing successful science proposals. New Haven & London: Yale University Press samt ett urval artiklar/texter enligt överenskommelse med kursledning.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

  • Närvaro och aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier och redovisningar.
  • Ansökan om forskningsmedel i enlighet med vald finansiärs givna instruktioner.
  • Muntlig redovisning/presentation av den egna ansökningen.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänd på samtliga kursmoment.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Kristina Pashnikova (kpas@kth.se)

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Lärande