Teori som utgångspunkt, verktyg och resultat i olika slags forskning om högre utbildning. Teoribildning som process och hur teoribildning kan redovisas.
FLF3016 Teori och teoribildning i forskning om högre utbildning 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FLF3016 (HT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Syftet med kursen är att utveckla studenternas förståelse för teori och teoribildning inom forskning om högre utbildning. Fokus är både på teorier som används inom forskningen om högre utbildning, och på teoribildning som process. Kursen undersöker också olika förståelser av teori som begrepp.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna;
- redogöra för vanliga teorier inom forskning om högre utbildning, samt jämföra och kritiskt diskutera dessa
- förklara syften och funktioner för teori- och begreppsbildning
- identifiera och ge exempel på teoribildning
- utveckla teori på enklare nivå och utveckla den egna förmågan att självständigt bilda teori
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Forskarstuderande i Teknik och lärande, eller liknande fält där kursen kan vara relevant, är behöriga. Forskarstuderande i Teknik och lärande har företräde.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppsats, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
För godkänd kurs krävs även aktivt förberett deltagande vid seminarierna.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.