Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FME3521 Industriell marknadsföring 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FME3521 (VT 2013–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Inledning; Marknadskartläggning, industriell marknadsföring och skapandet av kundvärde
  • Förståelse av hur värdeskapande sker i företag; Byggandet av  kundvärdesmodeller
  • Utveckling av företagets marknadsstrategi; Varumärkesbyggande
  • Styrning, utveckling av marknadserbjudandet; Lansering av nya kunderbjudanden, marknadsföringsteori
  • Nya kunder; upprätthålla kundrelationer

Lärandemål

  1. Utveckla en grundläggande förståelse för industriell marknadsföring.
  2. Utveckla kritisk analys- och problemlösningsförmåga inom industriell marknadsföring.
  3. Tillskaffat sig kunskaper för att kunna genomföra vetenskaplig forskning av hög kvalitet inom industriell marknadsförning.
  4. Lärt sig att planera och producera en artikel med potential för publicering i en peer-reviewed tidskrift med fokus på någon samtida aspekt av industriell marknadsföring.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

  • Inskriven som doktorand i doktorandprogrammet industriell ekonomi
  • Godkänt på doktorandkursen ME3520

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Reference Texts

  • Anderson, James C., James A. Narus, and Das Narayandas (2009), Business Market Management:  Understanding, Creating, and Delivering Value.  3rd Edition, Pearson Prentice-Hall: Upper Saddle River, N.J.  
  • Rangan, Kasturi V., Benson P. Shapiro, and Rowland T. Moriarty, Jr. (1995), Business Marketing Strategy. Richard D. Irwin, Inc., Chicago, IL.
  • Lilien, Gary L. and Arvind Rangaswamy (2002), Marketing Engineering: Computer-Assisted Marketing Analysis and Planning, 2nd Edition, Prentice Hall, Englewood Cliffs, N.J.

Specialist B2B marketing journal

  • Industrial Marketing Management (arguably the leading specialist journal)
  • Journal of Business and Industrial Marketing
  • Journal of Business to Business Marketing

 General marketing journals(often containing good B2B articles)

  • Journal of Marketing
  • Journal of Marketing Research
  • Journal of Business Research
  • Journal of the Academy of Marketing Science
  • Journal of Personal Selling and Sales Management
  • European Journal of Marketing
  • Business Horizons
  • International Journal of Research in Marketing

 General management journals(often containing good B2B/organisational articles)

  • Administrative Science Quarterly
  • Academy of Management Review
  • Academy of Management Journal

Additional articles will be assigned later

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

Ingen information tillagd

Examination

Ingen information tillagd

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Deltagarna kommer att arbeta med ett forskningsprojekt som ska resultera i ett working paper med potential för publicering.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Professor Esmail Salehi-Sangari (ess@indek.kth.se), +46 8 790 74 88

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Industriell ekonomi och organisation