Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FME3527 Identifiering av Affärsmöjligheter 6,0 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FME3527 (VT 2013–)
Rubriker med innehåll från kursplan FME3527 (VT 2013–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Höja I&E Medvetenhet

  • Inspirerande exempel på innovation och entreprenörskap
  • Formulera personlig ambition, sätta upp egna mål och plan
  • Basal affärsanalys
  • Effekt av innovation och entreprenörskap

Identifiering av affärsmöjligheter, exklusive modulen Höja I&E Medvetenhet

  • Entreprenörskap, intraprenörskap och innovation
  • Technology transfer
  • Marknadsanalys
  • Industridynamik
  • Nyttjande av teknik
  • Identifiering av möjliga affärer
  • Affärsidé
  • IPR

Lärandemål

Höja I & E Medvetenhet (inledande modul, frivillig om tagen vid annat universitet)

  • Förmåga att särskilja olika perspektiv på akademisk entreprenörskap.
  • Förmåga att se möjligheter relaterade till högteknologiskt entreprenörskap (vissa tematiska områden).
  • Öka medvetenheten om affärspotentialen i egen forskning.
  • Förmåga att definiera entreprenörskap inom IKT.
  • Förmåga att tillämpa grundläggande affärskoncept.
  • Förmåga att definiera affärsmiljö (lokal kontra global industri).
  • Förmåga att uppskatta betydelse av och vilken roll nya företag och affärsverksamheter spelar i den nationella ekonomin.
  • Förmågan att identifiera de senaste affärstrender inom IKT, generellt och i sitt eget område i detalj.
  • Att kunna förbättra entreprenörsanda och entreprenöriell attityd.

Identifiering av affärsmöjligheter, exklusive modulen Höja I & E Medvetenhet

  • Ökad medvetenhet och förmåga att utnyttja affärspotentialen i sin forskning.
  • Erhålla en holistisk förståelse för affärsutvecklingsprocessen i ett tidigt stadium.
  • Att kunna beskriva affärsfunktioner i ett nystartat bolag samt i ett befintligt företag och deras relation till strategin.
  • Förmåga att tillämpa branschspecifika kunskaper.
  • Kunskap om utvecklingssteg och processer för framtagning av nya varor / tjänster.
  • Kunna känner igen och utnyttja affärsmöjligheter.
  • Kunna utvärdera affärsmöjligheter inom högteknologi.
  • Kunna genomföra en marknadsstudie (inklusive efterfrågan på marknaden, kundernas förväntningar och kundnytta).
  • Kunna utföra planering av en ny verksamhet (inklusive immateriella rättigheter och affärsmodeller).
  • Färdighet i för entreprenörer nödvändiga områden (presentationsteknik, färdigheter förhandling, lagarbete samordning).
  • Kunna differentiera och utveckla kunskap och teknik samt tekniktransfereringssystem i både en akademisk och industriell miljö (inklusive öppen innovation).

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Doktorand tillhörande en EIT ICT Labs Doctoral School in ICT Innovation eller doktorand vid KTH inom eller starkt relaterad till IKT området.

Kurslitteratur

Annonseras före kursstart

Will be announced prior to start.

Examination och slutförande

Betygsskala

G

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

    Övriga krav för slutbetyg

    För slutbetyg krävs som lägst betyg P eller E för alla fyra examinationselement, inklusive närvaro. INL1 berör I&E modulen och kan ersättas av motsvarande modul tagen vid annat universitet. Att I&E modulen redan tagits måste styrkas innan kursstart.

    • INL1 – Individuella inlämningsuppgifter Raising I&E Awareness, grade scale: P, FSEM1 – Redovisningar vid seminarium (grupparbeten) Opportunity Recognition, grade scale: A, B, C, D, E, (FX) and F 
    • INL2 – Individuella inlämningsuppgifter Opportunity Recognition, grade scale: A, B, C, D, E, (FX) and F
    • INL3 – Inlämningsuppgifter grupparbeten Opportunity Recognition, grade scale: A, B, C, D, E, (FX) and F

    Examinator

    Ingen information tillagd

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Utbildningsnivå

    Forskarnivå

    Forskarkurs

    Forskarkurser på ITM/Industriell ekonomi och organisation