- Företagslivscykel
- Expansion och tillväxtstrategier
- Kultur
- Organisation och ledarskap
- Ekonomi
- Immateriella rättigheter, IPR, strategier
- Förhandlingsteknik
- Partnerstrategier
- Exitstrategier
- Change management
- Konkurrens
- Företagsvärdering
- Finansiering av nya bolag
- Marknadsföring
- Internationalisering
- Företagssammanslagningar och förvärv
- Entreprenörskap – ekonomisk och samhällelig påverkan
FME3529 Expansion och värdeskapande 9,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen startar 2015-03-23.
Information och kursanmälan till Martin Vendel, martin.vendel@indek.kth.se
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
- Förmåga att realisera tillväxtpotentialen i ett ungt teknikbaserat företag.
- Förmåga att leda ett entreprenöriellt tillväxtbolag och hantera dess värdeskapande på marknaden.
- Förmåga att förstå entreprenörens/ledarens roll och hur den och uppgifterna förändras när bolaget växer.
- Lära sig att hantera en forsknings-, utvecklings- och innovationsportfölj, samt bibehålla innovationsförmågan i ett växande företag.
- Kunskap om olika tillväxt och värdeskapande strategier, samt förmåga att tillämpa dessa relaterat till bolagets funktioner och övergripande strategi.
- Kunskap om företagsvärdering och bedömning och olika exitstrategier.
- Förvärva kunskap om och förmåga att vara en del av ett internationellt (globalt) affärsekosystem.
- Förmåga att skapa, nyttja och hantera strategiska varumärken inom en organisation.
- Förmåga att utnyttja kunskap om konkurrenter och nätverk.
- Förmåga att säkra finansiering i ett företags tillväxtfas.
- Kunna hantera grundläggande risk management i en organisation.
- Förmåga att diskutera och uppskatta bidraget av nyföretagande för ekominisk tillväxt och sysselsättning på lokal och europeisk nivå.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Doktorant tillhörande en EIT ICT Labs Doctoral School in ICT Innovation eller doktorand vid KTH inom eller starkt relaterad till IKT området. Kurserna Identifiering av Affärsmöjligheter (inklusive modulen Höja I&E Medvetenhet) samt Affärsmodeller och Utveckling ska ha avslutas före deltagande i kursen Expansion och Värdeskapande. Om dessa två obligatoriska kurser tagits på en annan högskola/universitet än KTH, måste studenten kunna visa intyg angående detta före start och för att kunna bli antagen. Om studenten inte är doktorand tillhörande enEIT ICT Labs Doctoral School in ICT Innovation, kan de obligatoriska kurserna Identifiering av Affärsmöjligheter och Affärsmodeller och Utveckling ersättas med andra likande kurser.
Rekommenderade förkunskaper
Kurserna Identifiering av Affärsmöjligheter (inklusive modulen Höja I&E Medvetenhet) samt Affärsmodeller och Utveckling ska ha avslutas före deltagande i kursen Expansion och Värdeskapande. Om dessa två obligatoriska kurser tagits på en annan högskola/universitet än KTH, måste studenten kunna visa intyg angående detta före start och för att kunna bli antagen. Om studenten inte är doktorand tillhörande enEIT ICT Labs Doctoral School in ICT Innovation, kan de obligatoriska kurserna Identifiering av Affärsmöjligheter och Affärsmodeller och Utveckling ersättas med andra likande kurser.
Utrustning
Kurslitteratur
Annonseras före kursstart
Will be announced prior to start.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För slutbetyg krävs som lägst betyg E för alla fyra examinationselement, inklusive närvaro.
- SEM1 - Presentations at seminars (individual), grade scale: A, B, C, D, E, (FX) and F
- SEM2 - Presentations at seminars (group), grade scale: A, B, C, D, E, (FX) and F
- INL1 – Individual assignments, grade scale: A, B, C, D, E, (FX) and F
- INL2 – Team assignments, grade scale: A, B, C, D, E, (FX) and F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.