FME3548 Reflexiva och kritiska perspektiv på hållbarhetsförändringar 3,0 hp
Den här kursen syftar till att utveckla ett kritiskt och reflexivt tänkande, t.ex. att ifrågasätta och reflektera över forskarnas hållbarhetsantaganden (snarare än att utgå från hållbarhet som ett normativt begrepp). Kursen kommer specifikt att fokusera på forskningsdomänen hållbarhetsomställningar som har sina rötter i natur- och teknikvetenskap, sociologi, innovationsstudier och statsvetenskap. Kursen kommer att innehålla ideer från bredare kritiska hållbarhetsstudier inom samhälls- och statsvetenskap som täcker ämnen såsom problemskiften mellan intemationella miljöavtal, brister i modernistiska och koloniala förhållningssätt till hållbarhet samt problematik kring globalisering av teknologi för hållbarhet.
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Sista dag för anmälan är 24 oktober.
Länk till anmälan:
https://www.kth.se/form/6336da2c0e095fffc5d53f73?l=en
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen behandlar de grundläggande antaganden inom forskningsdomänen hållbarhetsomställningar som studerar sociotekniska övergångar mot hållbarhet inom industrisektorer såsom transport, energi och livsmedel. Kursen innehåller föreläsningar, seminarier och andra lärandeaktiviteter som täcker följande ämnen:
- Introduktion till metodologi och hållbarhetsantaganden i omställningsforskning
- Reflexiva och kritiska perspektiv inom bredare hållbarhetsforskning såsom:
Antaganden i metoder för hållbarhetsbedömning
Makt, kolonialism, osäkerhet och mångfald i hållbarhetsantaganden
Problemskiften mellan internatinella miljöavtal
Paradoxer i företags hållbarhetsarbete
- Kritisk granskning av en vetenskaplig text utifrån dess hållbarhetsantaganden
- Forskningsförslagsutveckling med ett reflexivt och kritiskt perspektiv
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- Kritiskt reflektera över hållbarhetsantaganden i forskning om hållbarhetsomställningar
- Förklara och reflektera över reflexiva och kritiska förhållningssätt till hållbarhetsomställningar
- Kritiskt granska och bedöma en vetenskaplig text utifrån dess hållbarhetsantaganden
- Formulera en plan för en vetenskaplig studie med ett reflexivt och kritiskt förhållningssätt
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till doktorandutbildning
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarieuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Närvaro vid åtminstone 80% av föreläsningar och seminarier.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.