Hoppa till huvudinnehållet

FME3548 Reflexiva och kritiska perspektiv på hållbarhetsförändringar 3,0 hp

Den här kursen syftar till att utveckla ett kritiskt och reflexivt tänkande, t.ex. att ifrågasätta och reflektera över forskarnas hållbarhetsantaganden (snarare än att utgå från hållbarhet som ett normativt begrepp). Kursen kommer specifikt att fokusera på forskningsdomänen hållbarhetsomställningar som har sina rötter i natur- och teknikvetenskap, sociologi, innovationsstudier och statsvetenskap. Kursen kommer att innehålla ideer från bredare kritiska hållbarhetsstudier inom samhälls- och statsvetenskap som täcker ämnen såsom problemskiften mellan intemationella miljöavtal, brister i modernistiska och koloniala förhållningssätt till hållbarhet samt problematik kring globalisering av teknologi för hållbarhet.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FME3548 (HT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen behandlar de grundläggande antaganden inom forskningsdomänen hållbarhetsomställningar som studerar sociotekniska övergångar mot hållbarhet inom industrisektorer såsom transport, energi och livsmedel. Kursen innehåller föreläsningar, seminarier och andra lärandeaktiviteter som täcker följande ämnen:

  • Introduktion till metodologi och hållbarhetsantaganden i omställningsforskning
  • Reflexiva och kritiska perspektiv inom bredare hållbarhetsforskning såsom:

            Antaganden i metoder för hållbarhetsbedömning
            Makt, kolonialism, osäkerhet och mångfald i hållbarhetsantaganden
            Problemskiften mellan internatinella miljöavtal
            Paradoxer i företags hållbarhetsarbete

  • Kritisk granskning av en vetenskaplig text utifrån dess hållbarhetsantaganden
  • Forskningsförslagsutveckling med ett reflexivt och kritiskt perspektiv 

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • Kritiskt reflektera över hållbarhetsantaganden i forskning om hållbarhetsomställningar
  • Förklara och reflektera över reflexiva och kritiska förhållningssätt till hållbarhetsomställningar
  • Kritiskt granska och bedöma en vetenskaplig text utifrån dess hållbarhetsantaganden
  • Formulera en plan för en vetenskaplig studie med ett reflexivt och kritiskt förhållningssätt

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till doktorandutbildning

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarieuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Närvaro vid åtminstone 80% av föreläsningar och seminarier.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Emrah Karakaya, emrah.karakaya@indek.kth.se

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Industriell ekonomi och organisation