FMJ3336 Kunskapsaspekter inom energiteknik 7,5 hp
Det övergripande målet för kursen är att få doktoranderna att agera som en pedagogisk entreprenör i ett globalt sammanhang, med målet att föra utbildning utanför det traditionella synsättet. Kursdeltagarna kommer att få erfarenhet genom att aktivt delta i kursseminarier, genom att utföra tilldelade individuella uppgifter följt av gruppdiskussioner, och genom att handleda KEX och MEX studenter eller planera och assistera i kurser på grund- eller avancerad nivå.
Se "Course Information in English" för mer information.
Information för forskarstuderande om när kursen ges
För antagning kontakta: phdsupport@itm.kth.se med kopia till justin.chiu@energy.kth.se Inkludera ditt namn, institution, personr. samt kursnr.
Denna kurs ges årligen från mars till november.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2023 Start 2023-03-20 programstuderande
Anmälningskod
60735
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursdeltagarna kommer att få detaljerade instruktioner för hur man använder avancerade audiovisuella utrustningen i olika undervisningssalar på KTH.
Seminarier kommer att ges för att ta itu med frågorna i undervisningen och vid handledning av projekt. Utbildning kommer att tillhandahållas för att bygga upp högkvalificerade och pedogogiska kursassistenter (och framtidenslärare). Föreläsare och kursassistenter kommer att visa och prata om kvaliteter och utmaningar som kursassistent.
En del av kursen är att skapa ett e-undervisningsmaterial inom studentens eget forskningsområde. Studenten ska anpassa utbildningsmaterialet till ett e-lärande format med användning av moderna pedagogiska datoriserade multimediaverktyg (väljs tillsammans med examinator) och med hög interaktivitet. Tekniska, pedagogiska, multimediaspekter och färdigheter ska beaktas. Under utvecklingen av utbildningsmaterialet kommer studenterna att utvärdera inlärningsmaterialet och ge ändringsförslag.
Studieämnet väljs ut tillsammans med examinator. Den ska bestå av ett eller två lärande aktiviteter (motsvarar 2-3 timmars föreläsning) av en kurs som ges vid ett universitet. Studenten ska studera det befintliga materialet i detalj och läsa relaterat material.
Kursen behandlar den allmänna filosofin om interaktiv och e-baserad utbildning. Individuella literaturöversikter och skriftliga rapporter ingår i kursaktiviterna. I kursdiskussionerna kommer kursdeltagare presentera vad de har ansett som för och nackdelar med det nuvarande interaktiva inlärningsmaterialet som utvecklats av olika lärare, till exempel övningar, föreläsningar och e-learning plattformar, osv.
Lärandemål
Det övergripande målet för kursen är att få doktoranderna att agera som en pedagogisk entreprenör i ett globalt sammanhang, med målet att föra utbildning utanför det traditionella synsättet. Kursdeltagarna kommer att få erfarenhet genom att aktivt delta i kursseminarier, genom att utföra tilldelade individuella uppgifter följt av gruppdiskussioner, och genom att handleda KEX och MEX studenter eller planera och assistera i kurser på grund- eller avancerad nivå.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Implementera pedagogiskt tillvägagångssätt i linje med studentcentrerat lärande och konstruktiv anpassning
- Utveckla interaktivt inlärningsmaterial och online-examen / övning som är lämplig för e-lärande
- Ge föreläsning / presentation / seminarium med moderna audiovisuella interaktiva verktyg, såsom videovisning, demonstration av online-videokonferenser, användning av multimedia bland annat i linje med integrering av tekniker i utbildning, och en av följande
- Skaffa metoder för handledning av KEX / MEX-examensstudenter för att bli självständig forskare, eller
- Tillämpa nytt pedagogiskt tänkande i pågående kurser inom rollen som kursassistent eller liknande
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till doktorandstudier
Grundläggande kommunikations- och undervisningslära (FLH3000)
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
- "Distance and E-learning in Transition – Learning Innovation, Technology and Social Challenges"
Publisher: Jointly by ISTE and Wiley
Editors: Ulrich Bernath, András Szűcs, Alan Tait, Martine-Vidal
ISBN: 9781848211322
Tillgänglig online genom "KTH online bibliotek"
http://onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/9781118557686
- “Teaching in a Digital Age- Guidelines for Designing Teaching and Learning”
Authors: A.W. (Tony) Bates and Bates, A.W.
Creative Commons Attribution NonCommercial
Tillgänglig online: https://opentextbc.ca/teachinginadigitalage/
- “Teaching in Blended Learning Environments: Creating and Sustaining Communities of Inquiry”
Authors: Norman D. Vaughan, Martha Cleveland-Innes, and D. Randy Garrison
ISBN: 9781927356487
Tillgänglig online: http://www.aupress.ca/index.php/books/120229
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 5,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.