Kursen introducerar grundläggande begrepp och förståelse av metodologiska och underliggande filosofiska problem som uppstår inom vetenskapen och inbjuder till reflektion kring forskningsfrågor inom studentens eget studieområde. Kursen fungerar som en vetenskaplig initiering för tillämpad forskning i särskilt energirelaterade ämnen. Kursen introducerar dessutom kritisk bedömning av metoder och resultat av forskning som kan hjälpa studenter att utvärdera och analysera forskningsmaterial och bevis.
FMJ3410 Teori och vetenskapsmetodik för energiforskning 6,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FMJ3410 (HT 2018–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Syftet med kursen är att introducera teori och metoder för vetenskap till doktorander som befinner sig i tidigt skede av sin forskningskarriär och stödja dem vid utarbetandet av sina forskningsplaner och forskningshandlingar, samt stärka deras vetenskapliga forskningskunnande.
Efter avslutad kurs ska studenten:
kunna förstå, beskriva och jämföra grundläggande begrepp inom teori och metodik för vetenskap och relatera dem till energiforskningsproblem och eget forskningsämne
kunna identifiera och föreslå tillämpning av specifika metoder för att analysera energiproblem och forskningsämnen inom deras kompetensområde,
kunna kritiskt granska teorier och metoder som används i vetenskapliga artiklar och rapporter och deras relevans för forskning på olika tematiska områden av energi,
ha en tydlig förståelse för kraven på ett publicerbart forskningspapper i en högt rankad tidskrift,
kunna förstå och ta itu med hållbarhetsdimensioner vid utformning och utveckling av energiforskningsprojekt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studerande som är forskare på KTH och som är i de tidigare stadierna av sitt doktorandprogram (första året i andra året).
Masterexamen eller motsvarande från ett erkänt universitet inom områden inom vetenskap, teknik, energi eller relaterade områden. Dokumenterad färdighet i engelska B eller motsvarande
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Seminarier, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM3 - Seminarier, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- INL3 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Deltagande i seminarierna och minst 60% av föreläsningarna krävs.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Utbildningsnivå
Övrig information
Några av de aktiviteter som planeras i denna kurs utförs samtidigt med MJ2475.