Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FMJ3748 Forskningsmetodik och vetenskapsteori 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FMJ3748 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Kvantitativa och kvalitativa metoder för hållbarhetsforskning
  • Vetenskapligt förhållningssätt
  • Vad är vetenskap? Paradigm? Vetenskap i samhället?
  • Vetenskapligt skrivande
  • Intervjuer/enkätundersökningar
  • Fältundersökningsmetoder
  • Modellering
  • Tvärvetenskaplig forskning
  • Fallstudier/Scenariometoder
  • Dataanalys
  • Litteraturreview, informationssöking och hantering av vetenskapliga referenser
  • Peer-review och opposition

Lärandemål

Kursen i Forskningsmetodik och Vetenskapsteori ger dig en djupare förståelse för vetenskapen och dess olika paradigmer. Kursen kommer att öka dina färdigheter i att genomföra forskningsprojekt och underlätta dina forskningsstudier.

Efter avslutad kurs ska du kunna:

  • Reflektera över vad som är vetenskap och över underliggande idéer för olika paradigmer.
  • Debatera om vetenskapens roll i samhället.
  • Förklara betydelsen av "vetenskapligt förhållningssätt" och vilka krav som ställs på vetenskapligt arbete.
  • Förklara de vanligaste vetenskapliga metoderna och verktygen inom hållbarhetsforskning, såsom fallstudier, participatory backcasting, enkätundersökningar, intervjuer, modellering, dataanalys och fält- och experimentella metoder.
  • Förklara och tillämpa regler för kopiering, citering och referering.
  • Söka vetenskaplig litteratur och hantera referenser
  • Skriv vetenskaplig text (grundläggande nivå).
  • Kritiskt granska och konstruktivt kommentera ett slutligt uppsatsarbete / vetenskaplig artikel utifrån forskningsfråga, relevans, mål, metoder/teori, evidens och osäkerhet kring resultaten samt slutsats och tillämpning.
  • Utforma och presentera en ram för eget doktors- eller licentiatarbete/forskningspapper, inklusive struktur, forskningsfråga / hypotes, mål, relevans, metoder och generalisering av resultat, referenser.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Behörig till utbildning på forskarnivå

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas vid kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • RED1 - Redovisning, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Maria Malmström (maria.malmstrom@abe.kth.se)

Forskarkurs

Forskarkurser på ABE/Hållbarhet och miljöteknik