Kursen är innehåller systemdynamikens byggstenar, fördjupad kunskap i systemdynamik, agent-based modelling och spelteori. Kursen genomförs i form av av seminarier, litteraturstudier och eget arbete i form av datormodellering eller rapportskrivande.
FMJ3751 Systemtänkande för innovation i en komplex värld 12,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FMJ3751 (VT 2018–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens mål är att studera och praktisera systemtänkande och modellering för analys av komplexa verkliga problem, med tonvikt på analys av samverkande system.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva de viktigaste syftena med systemtänkande, modellering och simulering
- förstå och beskriva "hårda" och "mjuka" system
- använda systemtänkande för att betrakta komplexa system och identifiera samband mellan variabler i ett system
- ha fördjupad kunskap om systemprinciper såsom återkoppling, flöden, lager, dynamisk jämvikt
- ha förståelse för och förmåga att hantera komplexa system
- kunna desgina och genomföra modellbyggesprojekt i grupp
- ha fördjupad kunskap om systemdynamik, agent-based modelling och spelteori
- ha förståelse för matematisk forumlering av modeller
- förstå datormdellering och simulering eller analytiskt skrivande
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till utbildning på forskarnivå.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.