- Iterativa metoder (Krylovmetoder, Gauss-Seidel)
- Konvergensteori (egenvärden, pseudospektrum, högerledsberoende)
- Generella förkonditionerar
- Problemspecifika förkonditionerare
FSF3584 Förkonditionering för linjära ekvationssystem 7,5 hp
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ges VT 2018.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
En student som med godkänt genomfört kursen ska veta
-
vilka iterativa metoder som finns tillgängliga för linjära ekvationssystem, och hur förkonditionering integreras i dessa metoder.
-
hur man tillämpar och anpassar konvergensteori för dessa metoder.
-
hur man tillämpar generella förkonditionerare baserade på t.ex. diagonal, LU-faktorisering, Gauss-Seidel.
-
hur man tillämpar problemspecifika förkonditionerare såsom domändekomposition, Schur-komplement, och förkonditionerare för speciella partiella differentialekvationer, till exempel Helmholz ekvation,
-
hur man karaktäriserar en förkonditionerare experimentiellt och teoretiskt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen riktar sig i huvudsak till doktorander inom tillämpad matematik och beräkningsmatematik, men lämpar sig även för doktorander inom beräkningar som har ett matematiskt intresse. Studenterna förväntas ha tagit grundkurser och fortsättningskursen inom numerisk analys , eller erhållit motsvarande kunskap på annat sätt. Det är en fördel om studenten läst en kurs i matrisberäkningar eller numerisk linjär algebra, till exempel SF3580 och/eller SF2524.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Annonseras tre veckor innan kursstart på kurshemsidan.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd problemlösning, problemformulering, seminariepresentation, och hemtal.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.