Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FSF3619 Elliptiska partiella differentialekvationer och harmonisk funktionsteori 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FSF3619 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Lista med förslag på ämnen:  

  1. Maximal/Jämförelseprinciper, Hopfs lemma

  2. Harnacks olikhet

  3. Poissonkärna, Harmoniskt mått

  4. Caratheodorys sats, Koebes fjärdedels sats

  5. Potentialteori, Wieners lösning av Dirichletproblemet

  6. Fundamentallösning och Greenfunktion, Greens integralidentiteter

  7. Elliptiska uppskattningar, Alexandroffs uppskattningar

  8. Barriärer, regularitet upp till gränsen

  9. Sobolevrum: svag och stark konvergens, inbäddningar, kompakthetsargument

  10. Lösningstyper: viskositetslösning, klassisk lösning

  11. Sobolevrum med bråktalsexponent, operatorer med bråktalsordning

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra för olika metoder som används för att studera elliptiska partiella differentialekvationer

  • Beskriva skillnaden mellan olika lösningstyper till elliptiska ekvationer

  • Lösa problem för elliptiska partiella differentialekvationer med hjälp av verktyg från funktionsanalys, operatorteori och potentialteori

  • Redogöra för grundläggande egenskaper hos harmoniska funktioner

  • Beskriva och applicera viktiga satser inom harmonisk funktionsteori

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Civilingenjörs- eller Masterexamen med minst 45 hp inom matematik. 

Lämpliga förkunskaper är: Goda kunskaper inom grundläggande analys samt någon kurs i partiella differentialekvationer på grundnivå.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas senast 4 veckor före kursstart på kursens hemsida.

Förslag på litteratur:

  1. Caffarelli, Luis A.; Cabre, Xavier; Fully nonlinear elliptic equations. American Mathematical Society Colloquium Publications, 43. American Mathematical Society, Providence, RI, 1995. vi+104 pp. ISBN: 0-8218-0437-5

  2. Gilbarg, David; Trudinger, Neil S. Elliptic partial differential equations of second order. Reprint of the 1998 edition. Classics in Mathematics. Springer- Verlag, Berlin, 2001. xiv+517 pp. ISBN: 3-540-41160-7 35-02 (35Jxx)

  3. Pucci, Patrizia; Serrin, James; The maximum principle. Progress in Nonlinear Differential Equations and their Applications, 73. Birkh ̈auser Verlag, Basel, 2007. x+235 pp. ISBN: 978-3-7643-8144-8

  4. Garnett, John B.; Marshall, Donald E.; Harmonic measure. New Mathemat- ical Monographs, 2. Cambridge University Press, Cambridge, 2005. xvi+571 pp. ISBN: 978-0-521-47018-6

  5. Other appropriate literatures/articles.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

G

Examination

  • PRO1 - Projektarbete, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Hemuppgifter

Muntliga presentationer.

Övriga krav för slutbetyg

Godkända hemuppgifter.

Godkända muntliga presentationer.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Henrik Shah Gholian (henriksh@kth.se); Jonatan Lenells (jlenells@kth.se)

Forskarkurs

Forskarkurser på SCI/Matematik