Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FSF3707 Riemann-Hilbert metoder i asymptotisk analys 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FSF3707 (VT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan FSF3707 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Lineära ordinära differential ekvationer och sadelpunkt metoder.(Typfall: Airy ekvationen)
  • Riemann-Hilbert problem: monodromi för ordinära differential ekvationer och isomonodromi metoden.
  • Riemann-Hilbertproblem: Painlevé II ekvationen
  1. Hastings-McLeod lösningen
  2. Sambandsformler
  3. Vanishing Lemma och polfria lösningar
  • Diskrete Painlevé ekvationer och ortogonala polynom.
  • Deift-Zhou steepes  descent metoden för ortogonala polynom
  • Dubbla skalningsgränsen
  • Liten spridning för Korteweg-de-Vries

Lärandemål

Det övergrippande syftet är att diskutera hur man kan använda Riemann-Hilbert metoder för att studera problem i asymptotiska analys av specialfunktioner/ortogonala polynom och differential ekvationer.

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna förklara och arbeta med följande koncept:

  • Monodromi till differential ekvationer
  • Riemann-Hilbert problem
  • lsomonodroma deformationer
  • Painlevé ekvationer
  • Lax par
  • Diskreta Painlevé ekvationer och ortogonala polynom
  • Deift-Zhou steepest descent för Riemann-Hilbert problem
  1. g-funktioner
  2. Globala parametriser
  3. Lokala parametriser
  • Dubbla skalningsgränser

Efter kursen ska studenten ha tillräckliga kunskaper för att självständigt och effektivt läsa forskningsartiklar inom ämnet.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Civilingenjörs- eller Masterexamen med minst 30 hp inom matematik (inklusive SF1628  Komplex analys  eller motsvarande).

Rekommenderade förkunskaper

Viss kunskap inom funktionsanalys och operatorteori.

Kurslitteratur

  • A.S. Fokas, A. Its, A. A.Kapaev; V.Y. Novokshenov, Painlev transcendents. The Riemann-Hilbert approach. Mathematical Surveys and Monographs, 128. American Mathematical Society, Providence, RI, 2006. xii+553 pp.

  • P.A. Deift, Orthogonal polynomials and random matrices: a Riemann-Hilbert approach. Courant Lecture Notes in .Mathematics, 3. New York University, Courant Institute of Mathematical Sciences, New York; American Mathematical Society, Providence, RI, 1999. viii+273pp.

Vi kommer också använda (delar av) forskningsartiklar och föreläsningsanteckningar från arXiv.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Inlämningsuppgifter och presentationer/muntlig examen.

Övriga krav för slutbetyg

Inlämningsuppgifter och presentationer/muntlig examen.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Forskarkurs

Forskarkurser på SCI/Matematik