Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FSI3000 Fysikens historia och kunskapsteori 5,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FSI3000 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Vetenskapsfilosofiska aspekter av fysikens idehistoria.

Lärandemål

Kursen är ämnad att bibringa de studerande översiktliga kunskaper i naturvetenskapens historia med betoning på fysiken. Den vill även ge grundläggande insikter i kunskapsteori tillämpad på fysik, liksom incitament till självreflektion över den egna forskningen sedd ur ett större perspektiv.

Kursen har som framgår av titeln huvudinriktningen på fysik. I övrigt utformas kursen i förhållande till deltagarnas önskemål och intressen inom ganska vida ramar.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Doktorander i fysik/teoretisk fysik/tillämpad fysik och andra intresserade forskarstuderande.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

  • A.F. Chalmers: Vad är vetenskap egentligen?, Nya Doxa (1995). (What is this thing called science?)

Övrig litteratur:

  • M.S. Longair: Theoretical concepts in physics, CUP (1984).

  • S. Sjöberg: Naturvetenskap som allmänbildning, Studentlitteratur (2000).

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • DEL1 - Deltagande, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänt betyg på båda momenten.

Självstudier av kursboken, 70 % närvaro vid seminarieövningarna samt presentation av ett föredrag.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Håkan Snellman

Forskarkurs

Forskarkurser på SCI/Fysik