Kursen täcker den mikroskopiska beskrivningen av supraledande tillstånd och fysiken bakom fluktuationer i supraledare. Inkluderade områden är Ginzburg-Landau-modellen bortom mean field, fluktuationer i supraledare, Josephson-effekten, BCS-teori, enkla och multipla band, Bogoliubov-de-Gennes-ekvationen, okonventionell Cooper-par-bildning, supraledande kvantinterferensapparater.
FSI3220 Teori för supraledning 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSI3220 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska en student kunna
- använda mikroskopiska metoder för att beräkna och tolka magnetisk respons hos supraledare
- använda makroskopiska metoder för att beräkna fluktuationseffekter i supraledare
- använda mikroskopiska metoder för att beräkna transportegenskaper i ett supraledande tillstånd
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Förkunskapskrav: Kondenserade materiens fysik SI2600, Statistisk mekanik SI2510, eller motsvarande.
Kurslitteratur
V. Schmidt, The Physics of Superconductors Introduction to Fundamentals and Applications
PG de Gennes, Superconductivity Of Metals And Alloys
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd på kursens inlämningsuppgifter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.