Kursen ges som en serie föreläsningar och seminarier där ämnen som immunologi, flödescytometrisk teori samt monoklonala antikroppar konjugerade till fluoroforer diskuteras. Studenterna förväntas ta en aktiv roll i dessa diskussioner. En stor del av undervisningen kommer utgöras av obligatoriska praktiska moment som genomförs i flödescytometrilabbet på Biofysik, Scilifelab.
FSK3527 Flödescytometri 3,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSK3527 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha god teoretisk kunskap om fluoroforer och flödescytometri
- kunna designa experiment för fenotypbestämning av celler med flödescytometri
- ha praktisk kunskap och kunna utföra enklare analyser av flödescytometridata
- kunna designa enklare flerfärgspaneler
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning på KTH eller annat universitet
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Kursen har ingen tentamen utan bygger på aktivt delatgande i seminarier, inlämningsuppgifter och praktiskt arbete.
Övriga krav för slutbetyg
Deltagande på föreläsningar, seminarier och praktiska moment samt godkänd inlämningsuppgift
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.