Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

HM1021 Kvalitetsverktyg för ständiga förbättringar 7,5 hp

Kvalitet och ständiga förbättringar är idag en viktig del av framgångsrika företags strategi då det leder till nöjda kunder, stabilare och effektivare processer och därmed en kostnadseffektivare produktion. 

Kursen syftar till att förbereda studenten för hur man praktiskt kan arbeta med ständiga förbättringar i en produktionsmiljö baserat på koncept, verktyg och statistiska metoder.  Verktygen kan tillämpas inom många industrier även om fokus under denna kurs ligger inom teknisk industri. Kursen ger en grundläggande förståelse för hur man kan arbeta med ständiga förbättringar och avvikelsehantering av både mindre och mer komplex karaktär.

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan HM1021 (HT 2018–)
Rubriker med innehåll från kursplan HM1021 (HT 2018–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Koncept/verktyg samt ickestatisktiska - och statistiska- förbättringsmetoder som används inom avvikelsehantering och förbättringsarbete i industrin idag

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • argumentera för vikten av ständiga förbättringar
  • angripa tekniska problem på ett systematiskt sätt
  • förklara metoder och filosofier inom förbättringskoncept samt jämföra tillämplighet
  • utifrån problembild välja statistiska verktyg samt planera för genomförande, genomföra, anlaysera och dra slutsatser om resultatet samt argumentera för valet/slutsatsen
  • kommunicera och förklara statistiska verktyg/resultat och argument muntligt och skriftligt, på ett tydligt sätt

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Programstuderande på TIMAS: kursen ML1113 eller motsvarande.

Fristående studerande: Grundläggande behörighet och grundläggande statistik 5 hp eller motsvarande

Kurslitteratur

Bergman, B. och Klefsjö, B. (2012). Kvalitet från behov till användning. Femte upplagan., Lund: Studentlitteratur ISBN: 9789144078250

Handouts, artiklar och föreläsningsmaterial

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEMA - Seminarier, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • ÖVNA - Övningar, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • TENA - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

Godkända övningsuppgifter
Godkänd tentamen
Godkända seminarier

Slutbetyget viktas ihop av tentamensresultatet och övningarnas resultat.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Övrig information

Tidigare kursnummer: 6S3408