Koncept/verktyg samt ickestatisktiska - och statistiska- förbättringsmetoder som används inom avvikelsehantering och förbättringsarbete i industrin idag
HM1021 Kvalitetsverktyg för ständiga förbättringar 7,5 hp
Kvalitet och ständiga förbättringar är idag en viktig del av framgångsrika företags strategi då det leder till nöjda kunder, stabilare och effektivare processer och därmed en kostnadseffektivare produktion.
Kursen syftar till att förbereda studenten för hur man praktiskt kan arbeta med ständiga förbättringar i en produktionsmiljö baserat på koncept, verktyg och statistiska metoder. Verktygen kan tillämpas inom många industrier även om fokus under denna kurs ligger inom teknisk industri. Kursen ger en grundläggande förståelse för hur man kan arbeta med ständiga förbättringar och avvikelsehantering av både mindre och mer komplex karaktär.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- argumentera för vikten av ständiga förbättringar
- angripa tekniska problem på ett systematiskt sätt
- förklara metoder och filosofier inom förbättringskoncept samt jämföra tillämplighet
- utifrån problembild välja statistiska verktyg samt planera för genomförande, genomföra, anlaysera och dra slutsatser om resultatet samt argumentera för valet/slutsatsen
- kommunicera och förklara statistiska verktyg/resultat och argument muntligt och skriftligt, på ett tydligt sätt
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Programstuderande på TIMAS: kursen ML1113 eller motsvarande.
Fristående studerande: Grundläggande behörighet och grundläggande statistik 5 hp eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
Deltagarna bör ha genomfört kursen ML 1113, Verksamhetstyrning med tillämpad statistik.
Utrustning
Kurslitteratur
Bergman, B. och Klefsjö, B. (2012). Kvalitet från behov till användning. Femte upplagan., Lund: Studentlitteratur ISBN: 9789144078250
Handouts, artiklar och föreläsningsmaterial
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEMA - Seminarier, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TENA - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVNA - Övningar, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkända övningsuppgifter
Godkänd tentamen
Godkända seminarier
Slutbetyget viktas ihop av tentamensresultatet och övningarnas resultat.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Tidigare kursnummer: 6S3408