Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

IL1390 Givare och ställdon 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan IL1390 (HT 2008–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Studium av funktionssätt och egenskaper hos:

Givare (analoga och digitala) för mätning av läge, kraft, förflyttning och andra mekaniska storheter och temperatur.

Olika motortyper och reglerutrustning för dessa

Lärandemål

Behovet av att mäta eller avkänna storheter av olika slag har ökat dramatiskt under de senaste åren. Detta hänger samman med att man numera strävar efter att ersätta rent mekaniska konstruktioner med en blandning av mekanik och elektronik, mekatronik. Vid industriell automation används i allmänhet klassiska givartyper, medan man i mekatronikprodukter ofta integrerar enklare givareelement med elektronik och processor till en kostnadseffektiv helhetslösning. Mätgivarna spelar en nyckelroll för mekatronik och industriell automation.

Vid industriell automation utnyttjar man ofta klassiska elektriska motorutrustningar som ställdon. I mekatronikprodukter återfinns helt nya motortyper där givare, processor och drivelektronik bildar en enhet.

Behovet av att förstå elektriska motorers arbetsprinciper och uppbyggnad har därmed ökat.

Efter genomgången kurs ska deltagarna:

  • Ha kännedom om arbetsprinciper för och uppbyggnad av ett stort antal givare och givarelement
  • Kunna välja och utnyttja givare och utrustningar för mätning av mekaniska storheter och temperatur
  • Ha kännedom om uppbyggnad av, och arbetssätt hos de vanligaste motortyperna
  • Kunna välja och utnyttja elektriska motorutrustningar och ställdon
  • Kunna samarbete aktivt med specialister inom berörda teknikområden

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande kunskaper om ellära.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Mätgivarteknik, Lindahl, P-E - Sandqvist, W
Upplaga: 1 Förlag: Studentlitteratur År: 1996
ISBN: 91-44-00054-5

Övrig litteratur
Kompendiematerial, övningshäfte

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • ANN1 - Inlämningsuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Godkända laborationer 1,5 hp (LAB1).
Godkänd skriftlig tentamen 3 hp (TEN1).
Godkända individuella inlämningsuppgifter 1,5 hp (ANN1).

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Övrig information

Kursen utvärderas och utvecklas i enlighet med KTH:s policy för Kursanalys (se KTH-Handbok 2, Flik 14.1)
http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2267/