Hoppa till huvudinnehållet

LD1002 Miljöpsykologi och beteendedesign 4,0 hp

Vårt klimat förändras, men hur kan vi förändra våra beteenden? Om vi vill minska människans negativa påverkan på miljön är det viktigt att förstå hur vi kan ändra beteenden och vanor. I den här kursen får du lära dig miljöpsykologiska strategier för att främja och underhålla hållbara beteendeförändringar. Du kommer att lära dig tekniker för att omvandla attityder till handlingar. Du kommer också att lära dig om strategier för att utbilda och uppmuntra personer runt omkring oss att skapa hållbara beteenden.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Anmälningskod

50085

Rubriker med innehåll från kursplan LD1002 (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Kursen tar upp miljöpsykologiska begrepp och teorier med fokus på strategier som kan implementeras för att skapa mer hållbara beteenden.
  • Föreläsningar och övningar om konsumtionsbeteende, energianvändarbeteende, attityder, beslutsfattande och miljöpsykologiska begrepp.
  • Case-uppgift med målet att designa en intervention för att förbättra målgruppens beteende med avseende till miljöpåverkan.

Lärandemål

1.Förstå och förklara psykologiska mekanismer som påverkar konsumtions-, energianvändarbeteende och andra miljöpåverkande beteenden.

2. Analysera hur attityder, kognition och social kontext påverkar beslutsfattande och beteenden kopplade till hållbar utveckling.

3. Redogöra och diskutera hållbar utveckling utifrån miljöpsykologiska teorier och forskningsresultat.

4. Skapa strategier för att kunna förändra attityder, beslutsfattande och beteenden som är kopplade till miljöpåverkan.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Endast grundläggande behörighet

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INLA - Inlämningsuppgift A, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • INLB - Inlämningsuppgift B, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Marcus Lithander (mlit@kth.se)